Proteintillskott och kreatin mm?
27.01.2025
Hej! Är det bra att ta proteinpulver, kreatin och andra proteintillskott (som proteinbars osv) om man är ganska ung men tränar ganska mycket, speciellt styrketräning? Eller finns det några risker med det? Hur ser rekomendationerna ut? Är det någon skillnad för flickor eller pojkar? m

Ravitsemusterapeutti ja sairaanhoitaja Anna Vastaa
30.01.2025
Hej, bra fråga!
Det är ingen skillnad på pojkar och flickor. Vanlig mat rekommenderas.
Vill man äta tex proteinbars så skulle jag rekommendera att jämföra med tex en vanlig chokladstång, innehåller den faktiskt mer protein och hur är det med sockret? Är det som godis? Vad är prisskillnaden?
En bra proteinbar, en banan och ett mjölkglas är ett bra mellanmål eller kvällsmål. Men det går bra att byta proteinbaren mot en smörgås. På språng kan det ju vara enkelt.
Protein är väldigt trendigt men vi får i oss det vi behöver om vi äter vanligt och tillräckligt åtminstone fem gånger per dag.
Ibland har alltså dessa livsmedel en plats men ofta kostar de bara onödigt mycket utan att tillföra något speciellt.
Vänlig hälsning, Anna