Finnar..
10.04.2014
Hej, har ett problem som verkar bli allt ovanligare, akne och finnar! Vart man än tittar i skolan så ser man bara människor med helt finn-fri hud! Hur kommer det sig? Har de några produkter som jag inte vet om?
Jag är iallafall trött på mina finnar, vill inte förstöra min ungdom med att ha finnar, jag är ändå ful som jag är.. Måste man sporta för att kunna ha bra hud? Jag hatar sport och för mig, är det värsta ämnet i skolan.
Jag har inte bara finnar i ansiktet utan också i nacken/ryggen och på halsen och t.o.m brösten! Vet inte vad jag göra, mitt problem har gått så långt att jag till och med använder smink och foundation om jag ska åka och handla mat på lördagarna med mamma eller när jag ska åka och äta till fammo som bor så nära så vi är grannar!
Jag tvättar bort smink och använder ansikts rengörande tvål varje kväll och lägger ansiktskräm efteråt, använder ansiktsmasker två gånger i veckan, använder ansikts skrubb två gånger i veckan... Vad är egentligen hemligheten bakom fin hud? Är det nån slags ansiktsmask som alla viskar om men som folk inte vill berätta åt mig?
Känner mig så deprimerad över mig själv.. Är såå opopulär, såå blyg, såå ful.. Men nu så vill jag ändå bara tips angående finnarna, så vad tycker ni att jag ska göra?
Tack på förhand! Deprimerad..

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
Kosmetologen Sanna Vastaa
11.04.2014
Hej!
Kosmetologen Sanna hann inte svara idag men lovar att göra det på måndag! Håll ut! :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej,kära kära Deprimerad
Jag kan förstå att det känns som att du är ensam i hela världen som har finnar. Det brukar ju vara så när man ”hakat upp sig” på en sak tex jag minns då jag ville bli gravid och det inte lyckades genast, då såg jag bara gravida mammor överallt eller barnvagnar :(
Med det menar jag att du är inte ensam om att ha finnar fast det kan kännas så. Det finns heller inga hemliga produkter som alla andra vet om utom du. Jag tycker dessutom att det låter som att du sköter om din hud på ett mycket bra sätt. Du gör redan allt man kan.Eventuellt kanske du kunde göra peeling lite mera sällan, högst en gång per vecka, om ens det. Det beror lite på hur pass grov peeling det är frågan om men om man peelar för ofta blir huden grov och tjock istället för mjuk och behaglig, då den måste försvara sig mot det ständiga slitaget som en peeling faktiskt utsätter huden för.
Mitt råd är att du tar kontakt till skolhälsovårdaren som kan hjälpa dig att få ett recept på en medicin som lugnar talgavsöndringen i huden och gör att du inte får så mycket finnar. Det finns också vissa p-piller som har samma effekt. Men om man tar p-piller mot finnar och acne så brukar det tyvärr komma tillbaka sen när man slutar äta p-piller.
Sport har inget att göra med om man har en bra hy eller inte, vissa som svettas mycket när de sportar kan tom ha mera problem med finnar än en som inte sportar så mycket. Det som inverkar mera är hur man sköter sin hy. Vissa födoämnen brukar också inverka på finnarnas vara eller icke vara. Fet mat som tex pizza, grillmat, choklad mm brukar kunna göra att man får mera finnar. Man måste ju få äta gott nån gång men inte varje dag i veckan. Att dricka tillräckligt med vatten inverkar också, ca 1-2 liter per dag är passligt. Man ska inte dricka hela tiden som man kan se att vissa gör, det blir en onödig ansträngning för njurarna.
Jag kan inte säga något om att man inte vill gå utanför dörren utan smink, sån är jag också för det mesta ;) Det behöver inte ha något att göras med att man skulle vara ful eller nåt sånt. Du är helt säkert lika fina som alla andra, vi har alla både jätte fina saker i vårt utseende och sen också mindre fina detaljer. Man ska se till att man lyfter fram de fina sidorna som man har (också du!) och sen finns det en massa hjälpmedel för att dölja de mindre fina grejerna som vi alla har (även de allra vackraste i världen).
Vad gäller vilka produkter du ska använda så måste du nästan testa dig fram. Men tänk på att välja produkter som är menade för bland till fet hud. Inte för uttorkande produkter, huden måste få tillräckligt med fukt annars stängs orenheter in i huden och kan bli inflammerade och djupa finnar som lämnar ärr. De dyraste är inte alltid de bästa, men såklart har ett större företag bättre möjligheter att forska fram en bättre produkt och ev använder de bättre råvaror. Men en lite billigare kan vara alldeles ok den också.
Till sist, du behöver ”boosta” ditt självförtroende <3 <3 <3 Varför skulle du vara sämre än någon annan? Varför skulle du vara fulare, mindre populär än nån annan? Du har kraften i din hand att förändra allt sånt. Kolla in vad vi skriver om självförtroende och hur man bygger upp sina tankar om sig själv HÄR. Vi har gett massor med tips och råd om just det :) Därför att de allra flesta tänker och funderar just samma sak....de flesta andra funderar också just så som du att de är jätte fula, opopulära, helt enkelt hopplösa. Men vissa är bra på att kamoflera sådana tankar, man skulle aldrig kunna gissa att coolaste killen/tjejen i klassen gråter sig till sömns efter att i tankarna dissat sig själva totalt. Det finns ingen som kan dissa en på samma sätt som man själv, ingen annan vet vilka svaga punkter man har, var det känns som mest om någon pikar en. Men som tur var så är vår hjärna ganska lätt att ta kontroll över, man kan lätt hjärntvätta den med tankar på hur underbar och älskad man är, hur exakt just perfekt man är :D