Finnar
28.01.2015
Hej! Jag har en hel del finnar runt munnen och ner på hakan men inga i pannan (eller någon annanstans. Vad beror det här på och vad kan jag göra för att få bort dem? Använder proactiv och det är antagligen det som "skyddar" pannan. Men varför fungerar det inte runt munnen? Ano
Praktikanten Sabina Vastaa

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
Kosmetologen Sanna Vastaa
03.02.2015
Hej!
Kosmetologen Sanna ska svara på din fråga så fort hon bara hinner :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Ano!
I tonåren är det väldigt vanligt att man får finnar då hormonbalansen ändras, det har ingenting med att man är smutsig och det hjälper inte heller att tvätta sig oftare. I puberteten förändras hormonbalansen i kroppen och man får mer könshormoner. De gör att talgkörtlarna börjar bilda mer talg, en sorts fett som tillsammans med hudrester gör att talgkörtelns öppning proppas igen, man får en pormask. Samtidigt ökar halten av en bakterie som också spelar roll för uppkomsten av finnar. Under pormasken kan man få en inflammation, en finne. Finnen kan vara allt från en liten gul blåsa på hudens yta till en stor, röd, ömmande böld som går djupare ner i huden. Man ska försöka låta bli att klämma och pilla på sina finnar eftersom det kan göra att inflammationen blir värre.
Det är också genetiskt, om ens mamma eller pappa har haft mycket finnar i tonåren så kan det också vara så att man själv får det. Sen är det också vanligt för tjejer att få mera finnar dagarna före och under mensen.
Att man får pormaskar eller finnar runt munnen och på hakan är vanligt och det kan också ha att göra med vad du äter. Men viktigaste är att du använder bra rengöringsprodukter och cremer. Du kan också peela ansiktet med en mild peeling 2 ggr i månaden. Det är också viktigt att man använder en creme som ger fukt åt huden, inte fett. Cremen får inte vara för fet. Om du tycker att det inte blir bättre kan du alltid pröva med att byta till någon annan hudvårdsprodukt än proactiv och se om det skulle hjälpa. Jag tror nog att det mest beror på att du nu är i tonåren och därför får som de flesta mer produktion av talg och då uppkommer finnar. Men misströsta inte, finnarna försvinner nog med tiden och oftast är det bara en själv som tycker att finnarna syns. Man kan använda täckstift men kom ihåg att tvätta bort på kvällen för kvarlämnat smink gör att man får mer finnar.
Här under kommer en lista som är lite intressant att se på varför man får finnar på vissa ställen. Kom ihåg att ta det med en nypa salt och dessa är bara generella riktlinjer!
Pannan: Blåsan och matsmältningen
Ät mer grönsaker, minska på sockerintaget och drick mycket vatten. Sov mycket och var noga med att tvätta bort rester av stylingprodukter i håret, särskilt om du har lugg.
Mellan ögonbrynen: Levern
Får du finnar här kan det vara bra att inte äta onyttig mat och mjölkprodukter. Det kan också tyda på att man är allergisk eller känslig mot någon mat.
Näsan: Hjärtat
Se till att röra på digt, få frisk luft och dra ner på mängden salt och starka kryddor. Se också till att du får i dig tillräckligt med B-vitamin. Du kan också prova att massera området runt näsan för bättre blodcirkulation.
Kinderna: Andningsorganen
Personer som röker har en tendens att få akne här.  Byt också örngott på kudden ofta och rengör telefonen för att undvika att du får bakterier på kinden.
Käkarna: Hormoner
Det är inte ovanligt att tjejer drabbas av finnar i det här området dagar före mensen och under mensen. Finnar som beror på stress och hormonförändringar kan ibland lindras genom att dricka mycket vatten och äta mer frukt och grönsaker.
Hakan: Magen
Har du problem i det här området kan det hjälpa att äta mera fiber för att hjälpa matsmältningen
Hoppas du fick svar på din fråga :) Du kan läsa mera om hudvård och akne. Oftast har man lite fetare hud på det sk. t-området (pannan, näsan och hakan) Det är mycket vanligt att man har mest runt munnen och hakan, och beror oftast på hormonella orsaker som mens, tonåren mm. Om ingenting hjälper kan man få medicin på recept av skolläkaren, du kan boka tid till skolhälsovårdaren som sen bokar dig vidare till läkaren.
Hälsar Socionom praktikanten Sabina som studerat till Kosmetolog och kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna