gå till psykolog
05.06.2015
ää alltså hur "sjuk" ska man vara för att gå till en psykolog? eller kan man gå till en sån för att bara prata om ex. början till en fobi eller helt bara en vanlig rädsla? kan man gå till en psykolog för att bara prata av sig eller tycker dom att man slösar deras tid om de anser att det inte är ett riktigt problem? kort: var går gränsen till att man kan gå till en?
sen hur bokar man tid, finns såna ex på terveystalo i vasa? och jag skulle aldrig vilja prata med en man, min ångestnivå höjs något enormt bara av tanken. :( så kan man boka "till en kvinna"?
och till sist, är det vanligt bland tonåringar att utveckla rädslor, vara nedstämd osv? för man hör ju att tonåren är en jobbig period i livet och det sen är skönt att man är över den perioden...

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
08.06.2015
Hejsan, Det finns inga gränser och inget som är rätt eller fel tid när det gäller att gå till en psykolog. Om man känner själv att nu måste man få hjälp, nu klarar man sig inte mera ensam. Då är det just då man ska gå till psykologen, man ska lyssna till sitt inre där. En psykolog skulle aldrig tycka att man slösar bort deras tid, de vill hjälpa och det är deras uppgift att hjälpa när folk mår dåligt.
Så till hur du bokar tid. Skulle skolan ännu varit igång så skulle det ju ha funnits hjälp att få via skolan, men du kan börja med att ringa din egen Hvc (Hälsovårdscentral) så kan de lotsa dig vidare där. Du ringer bara till växeln, eller så klickar du dig fram till sjukvårdsmottagning på din kommuns hemsida, där hittar du telefon nummern vart du ska ringa för att få en tid. Man kan riktigt bra säga att man vill gå till en kvinna. Det är du som är kunden och du har rätt att välja :) Dessutom råkar jag veta att det i din kommun finnns en jätte bra kvinnlig psykolog <3
Det är mycket vanligt att man i tonåren känner just så som du beskriver, det hör lite till kanske man kan säga. Det behöver inte vara jätte jobbigt för alla men de allra flesta känner nog av en viss oro, rädslor mm. Det är inte meningen att man ska ta sig genom allt ensam, det finns utbildade människor som är till för att hjälpa när man behöver få hjälp. Man ska inte dra sig för att fråga efter hjälp då man känner att det behövs. Det gynnar ingen, allra minst en själv.
Låt det inte gå flera dagar till spillo nu utan boka genast in dig till ett första besök hos psykologen. Vi behöver alla ibland få prata ut med någon som lyssnar, gärna nån som inte känner en.
Jag måste ännu få skriva att tonårstiden absolut inte behöver vara en tid som man vill genom så fort som möjligt och tycker det är skönt då den är över. Det kan också vara den bästa tiden i ens liv. Det beror på en själv och hur man tar det ;) Man är ju trots allt nog ansvarig över sitt eget liv, det finns ingen som kommer och fixar så att ens liv blir perfekt på alla de sätt. Man är sin egen lyckas smed heter det ju :)
Sök hjälp så att också din tonårstid kan bli den bästa tiden i ditt liv sen då du sitter på ålderdomshemmet och stickar och tänker tillbaka på livet <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna