Gestrina P-piller
04.02.2016
Hej, jag är en tjej på 17 år som ätit Gestrina p-piller i cirka 14månader nu. Från det att jag började ta p-pillren så har jag inte haft mens och det är jag väldigt nöjd med då mensen har varit besvärlig för mig.
Idag började det helt plötsligt komma lite mens, bör jag vara orolig? Finns det något sätt att återgå till helt utebliven mens? Orolig 17åring!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
04.02.2016
Hej.
Vad roligt om det har passat dig att vara utan mens. Du skriver att det idag började komma lite blod, men jag tycker inte att du skall vara orolig. Dock är det väldigt svårt att veta hur det kommer att fortsätta. Det kan hända att du bara blöder lite grann denna enda gång, och att du sedan är utan blödning ett år igen - men det kan också hända att blödningarna kommer att dyka upp oftare. Det är helt enkelt omöjligt att veta och det finns nog ingen som kan svara på det. Med tanke på att du inte har haft mens på 14 månader så känns det ju inte helt sannolikt att du skulle börja blöda varje månad nu heller - men det är en ren gissning från min sida.
Så det bästa, och antagligen det enda du kan göra just nu är att vänta och se. Skulle det bli så att den pånytt börjar komma varje månad så kan du ju ringa till preventivrådgivningen och se om de har förslag på något annat piller som du kunde testa i hopp om att få samma effekt. Jag förstår att du hoppas på att mensen försvinner igen om du har haft problem med den tidigare, så därför håller vi tummarna för det :)
Kram
Tessi