Graviditet och hormoner
03.06.2016
Hej!
Fundera på en sådan sak att vilka hormoner produceras i kroppen när man är gravid? Vilka hormoner måste kvinnans hjärnan producera för att barnet skall växa?
Tack för svar! Soff

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
06.06.2016
Hej.
Det är ganska många olika hormoner som samarbetar från befruktningen (eller egentligen redan från menstruationscykeln) och tills fostret börjar utvecklas och till sist föds. Här kommer de mest specifika;
Då kvinnan blir gravid är det HCG (humant choriongonadotropint hormon) som skickar en signal till resten av kroppen, och främst till äggledarna att ägget har blivit befruktat och att äggledarna nu får börja producera östrogen och progesteron. HCG är även det hormon som man mäter i urinet eller blodet då man tar graviditetstest. Man tror även att HCG är förknippat med graviditetsillamåendet, eftersom illamåendet brukar vara som mest uttalat under den period av graviditeten då HCG-halen är som högst i kroppen. Men varför det är så är det ännu inte riktigt någon som vet..
Östrogen och HPL (humant pacenta laktogen) är hormoner som hjälper till med fosterutvecklingen, medan Progesteron, Relaxin och Oxytocin hjälper till att förbereda vävnaderna i kvinnan för graviditeten/forlossningen och hjälper till med sammandragningarna.
Så precis som med allt annat i människokroppen så handlar det om ett ganska invecklat samarbete, där vi nog inte ännu har förstått helt hur allt hänger samman. Flera av hormonerna kan ha en viss betydelse i början av graviditeten, och en annan i slutet. (oxytocin hjälper t.ex. till med både sammandragningarna i livmodern, men också med att stimulera bröstvårtorna inför mjölkproduktionen.) Det är verkligen en helt otroligt påhittig och smart kropp vi har!
Kram
Tessi