Hormonspiral
13.10.2021
Hej! Jag har haft hormonspiral i 2 år. Första 4-5 månaderna efter jag lade in den hade jag ännu mens men efter det upphörde min mens.
Men ibland kan jag ändå få mens, om jag synkar med någon i min närhet. Alltså helt vanlig mens (inklusive pms, mensvärk) bara att jag inte har lika mycket pms, blödningen är mindre och mensvärken är lättare än förut.
Och det är inget problem för mig, men det som för mig är konstigt är att vissa månader är jag helt utan mens/mensvärk/pms, och vissa månader får jag mens, och som sagt jag får endast mens om jag synkar med någon av mina kompisar om jag har umgåtts med dem en längre tid. Men ibland får jag ändå inte mens fast jag umgåtts med någon en längre period heller och då kan jag vara utan mens i flera månader tills jag igen synkar med någon och får mens på samma gång som dem?
Jag upplever inte det själv som störande/onormalt/jag har inga smärtor/biverkningar eller symptom på annat och det är bara skönt att få mens ibland men jag undrar bara om det kan vara normalt eller om det är något jag borde kolla upp? Jag känner av trådarna och spiralen sitter som den ska enligt mig själv iallafall eftersom den inte är för långt ut och jag känner av trådarna och jag upplever inga smärtor eller dylikt men jag blir bara nojig ifall det inte är normalt och om det kan bero på att något är fel/sjukdom? Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.10.2021
Hej,
Det är helt normalt med spiral att mensen blir mer sparsam och att det påverkar menscykeln så att man inte nödvändigtvis har mens varje månad. Det beror inte på att någonting är fel och med tanke på att spiralen verkar sitta där den borde så är det ingenting du behöver kolla upp heller om du inte vill.
Det är över 40 år sedan studien om att man synkar sin mens kom ut (McClintock), och hela myten om det baserar sig på den enda studien. Alla undersökningar som har gjorts efter det visar att det helt enkelt handlar om slumpen, och alltså inte om att kvinnors menstruationscykel skulle börja synka med varandra pga feromoner. Jag kan själv tycka att myten är tilltalande, men det är alltså inte sant. Om du tänker på din egen menscykel och att du inte har mens regelbundet så säger det ju sig själv att den förr eller senare kommer att komma - och då är sannolikheten stor att man råkar blöda samtidigt som någon annan.
I mina öron låter det som att spiralen fungerar som den ska, och du hör helt enkelt till dem som inte får mens lika ofta med spiral. Men om du fortsättningsvis oroar dig så kan du alltid kontakta din egen preventivrådgivning och diskutera saken med dem.
Kram,
Tessi