Hur många timmar sömn?
02.04.2018
Hej,jag har vad man kan säga är en brinnande passion för många olika ämnen som jag vill lära mig mer om och färdigheter att bli bättre på.
Jag har cirka 4 veckor på mig att ta in så mycket information som möjligt innan jag börjar ett heltidsarbete som kommer hindra mig från att fullt fokusera på mina intressen.
Problemet är att timmarna under en dag inte räcker till och jag skulle vilja skära ner på min vanliga 8-9 timmars sömn till 3 eller 4 timmar för att få så mycket gjort som möjligt.
Jag är förstås medveten om att sömnlöshet under en längre tid leder till stora mentala och fysiska problem, men är 3 timmar sömn möjligt under en eller två veckor utan att helt förstöra min hälsa, förutsatt att man "tar tillbaka" timmarna följande vecka genom att sova längre?
Kortfattat: Kan jag teoretiskt sett sova endast 3-4 timmar i en eller två veckor och använda min fulla mentala förmåga utan att permanent skada min hälsa? Och kan för mycket koffein under denna period vara till mer besvär än hjälp? Kunskapsknarkare

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.04.2018
Hej.
Det är nog antagligen bekant för de flesta vuxna att det finns för lite timmar på dygnet. Men helt kortfattat så klarar man inte av att prestera någonting och använda sin fulla mentala eller fysiska förmåga om man sover för lite. Sömnbehovet är olika för alla. Vissa klarar sig helt okej på t.ex. 6 timmars sömn, medan andra behöver 8-9 timmar för att vara "helt med". Under en kort period kan man klara sig på mindre sömn, men även om det bara rör sig om en kort period, t.ex. en vecka - så påverkar det koncentrationen och inlärningsförmågan negativt. Stora mängder koffein (eller små mängder) medför ingenting positivt och kan inte kompensera för minskad sömn.
Så jag tror inte att det är någon idé att dra ner på sömnen så mycket som du har planerat, eftersom jag tror att du inte kommer att få lika mycket uträttat. Minska på sömnen med max 1-2 timmar så uppnår du antagligen lika mycket men går inte miste om lika mycket sömn. Det är inte heller riktigt möjligt att "ta igen" sömn senare. Vila är en färskvara, och kroppen och hjärnan behöver vila ett tillräckligt stort antal timmar varje dygn för att kroppen skall orka. Om det inte var fullständigt nödvändigt att sova så skulle evolutionen ha prioriterat bort det för länge sen, eftersom det rent historiskt sett har varit ganska farligt att sova (vi är oskyddade då vi sover) och ekonomiskt sett skulle vi ju vara mer produktiva om vi kunde jobba dygnet runt - men det är helt enkelt inte möjligt.
Jag vet att du talar om bara ett par veckor. Men jag tror att du vinner mest på att minska på sömnen med max 1-2 timmar (om du måste) för om du sover mindre än så så kommer nackdelarna att överväga fördelarna.
Det är bra att vara passionerad, men det får inte vara på bekostnad av vad som helst.
Kram
Tessi
Tillägg:
Ifall ditt mål dock är att kunna använda din mentala förmåga maximalt och kunna prestera på topp är lite sömn ingenting att rekommendera. Försök istället maximera de stunder du studerar/fokuserar på dina intressen, och detta blir lättare om man är utvilad.
Koffein i lagom mängder hjälper dig att vara vaken och fokuserad. För mycket koffein kan dock göra dig alltför rastlös och snarare ha motsatt effekt.
Mvh. Läkaren Robin