Hur ska jag komma över mitt ex?
16.10.2016
Hej! Jag mår inte bra, mitt ex har förstört mitt liv. Låter dramatiskt och ja, det är det. Jag hatar mitt ex, han förtjänar inte mig och det vet jag men alla de sår som han lämnat på mig efter han lämnat mig går inte att läka, han har inte skadat mig fysiskt utan psykiskt. Jag hatar honom verkligen men ibland får jag dessa stunder när jag kan gråta i timmar på grund av honom och vårt förhållande. Jag vill inte vara tilsamans med honom, jag tycker inte om honom men varför bryter jag ihop ibland, jag kan inte kontrollera det. Han var min första riktiga kärlek och man brukar ju säga att den aldrig tar slut, eller? Hur ska jag göra för att komma över honom?? jag behöver verkligen hjälp. HJÄLP

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
21.10.2016
Hej, kära kära du <3
Nu vet jag ju inte hela storyn bakom det här, men precis som du skriver så brukar det göra mest ont när första riktiga kärleken tar slut. Fast du känner just nu att du inte gillar honom och inte skulle vilja vara tillsammans med honom så har du ju ändå i något skede tänkt annorlunda. Du har ju säkert tyckt jätte jätte mycket om honom och kanske tänkt att det ska vara ni för evigt. Man stänger ju inte av sina känslor sådär på en knapp sen heller, utan de finns kvar fast man ska gå vidare. Det är helt naturligt och normalt att du känner såhär nu. Man kan dra paraleller till annat sorgearbete när ett förhållande tar slut. Det är ju som en sorg, över att det som var inte längre är osv. Om man verkligen varit kär så måste det få ta sin tid att komma över och kunna gå vidare. Men jag vet att det känns som att hjärtat ska brista i bröstet och man tycker att allt är trist och tråkigt och man tänker att man aldrig ska komma vidare. Men man kommer vidare, det går över, tro mig. Det tar sin tid och det ska det få göra, men sen kommer det en dag då man märker att plötsligt gör det inte lika förfärligt ont mera. man kan börja se solen igen och skratta och tycka att saker är roliga och intressanta igen.
Nu är det viktigt att du kan få stöd av kompisar, eller åtminstone ha någon som du kan luta dig emot. Någon som kan dra med dig ut på roliga saker, kanske på bio eller ordna en filmkväll hemma med massor med chips och godis. Vi har skrivit många bra sidor om hur man ska göra för att komma över någon och hur man ska gå till väga när det blir slut. Du hittar dem HÄR, om du inte redan läst dem.
Men var inte rädd för att gråta och sörja, du behöver det för att kunna gå vidare sen och börja må bättre. Låt allt komma ut, stäng inte in något inom dig, då börjar du bara må ännu sämre efter nån tid. Bäst att få allt ifrån sig och sen kunna gå stärkt vidare.
Allt som vi ska gå genom i livet formar oss till de människor vi är. Det är meningen att vi ska gå genom en massa saker både roliga och inte så roliga, det hör till i livet. Vi lär oss av allt som kommer i vår väg. En människa som inte upplevt smärta och sorg kan inte känna med en annan som upplever det, genom att du nu går genom det här kommer du att utvecklas och bli en mera varm och förstående människa.
Man har oliak sätt att reagera när det händer jobbiga saker i livet. Någon kanske bara vill bädda ner sig under en filt och mysa och se på en massa filmer, någon annan vill springa, simma eller på annat sätt få ut en massa energi. Jag själv brukar gärna drömma mig bort i Harlekin böckernas underbara värld. Där är alltid någon som är olyckligt kär och sen reder det upp sig i slutet :) Livet är ju inte som i en bok eller på film, men jag tycker det känns bättre att koncentrera mig på någon annans bekymmer och problem så kan jag lite glömma mina egna en stund. Sen plötsligt märker jag att nu har jag läst färdigt, nu orkar jag inte mera med någon vän ung vacker flicka som blir kär i en mörka långa och stiliga hjälten som har en massa erfarenheter i bagaget som han måste ta i tu med innan han kan hänge sig åt den unga vacka flickan :D
Hoppas du kanske redan känner att det känns bättre, om inte så fundera vad som kunde vara ett bra sätt att slicka såren för just dig. Ett passligt sätt att ta en paus och samla nya krafter.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna