Hur ska jag simma?
17.02.2017
Hej, fick min första mens för typ två dagar sen och skulle vilja gå till simhallen och bada imorgon, (i simhall) men jag är inte säker på hur jag ska göra.
1. Ska jag använda tampong?
2. Är det farligt?
3. Kan jag få någon infektion eller bli gravid?
4. Hur sätter man in en tampong?
Dessutom ska jag på en utomlandsresa i april och jag är rädd för att få mens där. Kan jag skjuta upp mensen eller måste jag använda någo slags mensskydd?
Tack för svar! Idoli

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
21.02.2017
Hej,
Och grattis till din första mens. Jag vet att det kan kännas som en bisarr sak för mig att gratulera till, men det är trots allt ett tecken på att du utvecklas och att din kropp fungerar.
Om du vill gå och simma så är det helt okej, men då är det troligen tampong som gäller. Alltid blöder man ju inte så många dagar då mensen har börjat så det kan ju hända att den hinner sluta innan du ska o simma, men ifall att du ännu blöder så är tampongen ett alternativ.
Det finns olika storlekar av tamponger. Jag föreslår att du börjar med de minsta. Att använda tampong är inte farligt, och bara du inte lämnar den inne för länge så kan du inte få en infektion av den. Du kan inte bli gravid genom att använda tampong, och inte heller genom att simma.
Det kan vara lite svårt att sätta in tampongen första gångerna man testar. Så håll dig lugn och stressa inte. Du kan börja med att ta en spegel och kika hur du ser ut i underlivet, så att du ser hur slidöppningen ser ut och vet vart tampongen skall läggas in.
Lättast lägger du in tampongen genom att du sitter på toaletten, eller står bredvid toan och lyfter upp ena benet på toalettsitsen. Sen för du in tampongen i slidöppningen. Om man är väldigt torr så kan det vara svårare att få in den, då kan det hjälpa att sätta lite vaselin eller kokosolja på toppen av tampongen så slinker den in lättare. Då tampongen sitter som den ska så känns den egentligen inte, åtminstone skall det inte göra ont. Sen kan du låta tampongen sitta inne i några timmar, eller så länge du är och simmar. Då du har simmat klart och har klätt på dig är det bra att byta tampong eller ta ut den och använda binda igen.
Man skall inte låta tampongen sitta inne för länge, d.v.s, inte längre än 6 timmar. Så man skall inte använda tampong på natten. Om man tycker att det är krångligt med bindor så kan man istället köpa en menskopp - som är snällare mot kroppen än tamponger och kan sitta inne längre.
Det kan krävas några försök innan man riktigt förstår hur tampongen skall sitta, men det är bara att öva, det är inte svårt bara man hittar tekniken.
Du kan ju följa med din mens nu under de kommande månaderna och se hur regelbunden den är, men om det verkar sannolikt att mensen skulle komma under din resa så finns det mediciner man kan ta för att skjuta upp mensen. Isåfall kan du t.ex. tala med din skolhälsovårdare och se om hon kan fixa en tid till skolläkaren åt dig, eller så kan du boka tid vid hvc för att träffa läkare. Du kan be din mamma ringa om du inte känner att det känns bekvämt att göra det själv. Man måste ha recept för att få medicinerna, men annars är de inte svåra att använda.
Lycka till!
Kram
Tessi