Familylink
16.02.2023
Onko reilua että tän ikäisellä on familylink? Mua vähän ärsyttää se et mulla on. Kenelläkään kaverilla ei ole, ja se rajoittaa nii paljon kaikkea tekemistä. Ja esimerkiksi pornon katsominen ei onnistu, ne on jotenkin estänyt semmoisille sivustoille pääsyn... Mun mielestä tän ikäisellä ei sellaista enää tarvitsisi olla. Onko jokin ikäraja kun vanhemmat ei enää saa sitä familylinkiä pitää puhelimessa? Ärsyyntynyt
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.02.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kerroit, että sinua pännii, kun vanhempasi rajoittavat puhelimesi käyttöä family link-sovelluksen avulla. Ymmärrän kyllä ärsytyksesi siitä, että linkin vuoksi puhelimesi käyttö on rajattua, toisin kuin kavereillasi. Erilaisissa perheissä on erilaiset säännöt ja kasvatusperiaatteet ja mikäli nämä risteävät, voi nuorista jotkin asiat tuntua epäreiluilta, kuten nyt sinusta tuntuu tämä sinun tilanteesi. Toisaalta aikuisena minun täytyy sanoa, että kuulostaa siltä, että sinulla on huolehtivat vanhemmat, jotka haluavat sinun saavan kasvaa ja kehittyä rauhassa. Se on arvokasta!
Sinun tilanteessasi ja asemassasi tekisin varmasti niin, että istuutuisin yhdessä vanhempieni kanssa pöydän ääreen ja ottaisin family link:in yhteiseksi keskusteluaiheeksemme. Family Link on nimittäin tarkoitettu alle 13-vuotiaille lapsille. Täyttäessään 13-vuotta lapsi voi valita, haluaako hän itse alkaa hallinoida omaa tiliään, vai antaako hän edelleen vanhemmille luvan hallita tiliä puolestaan. Ikäsi puolesta voisit jo alkaa itse hallinnoida tiliäsi ilman linkkiä. Toisaalta family link- voi tuoda turvallisuuden tunnetta siten, että tiedät, että et voi vahingossa päätyä vahingollisille sivustoille. Mikäli päädytte ratkaisuun, että vanhempasi voivat edelleen käyttää linkkiä, voisitte tarvittaessa pohtia yhdessä mitkä sivut ja sivustot ovat sellaisia, mitkä voitaisiin pitää lukittuina ja toisin päin?
Keskustelussa vanhempiesi kanssa voisitte ylipäätään keskustella mediankäytön tavoista ja turvallisesta käytöstä. Voisitte myös keskustella luottamuksesta sekä huolista. Mikä internetin käytössäsi huolettaa vanhempiasi? Entä sinua itseäsi? Millaiset sivustot eivät ole sinun ikäisellesi hyväksi ja mistä tiedät mihin tietoon tai sivustoon voit internetissä luottaa?
Mitä pornon katselemiseen tulee, ei se ole viisasta, vaikka family link:iä ei sinun puhelimessasi enää olisikaan. Huolimatta siitä, että Internet ja puhelimet ovat tehneet pornon katselemisesta helppoa, on pornografian ikäraja silti ja syystäkin joko 16 tai 18-vuotta. Ikäraja riippuu materiaalista eli siitä kuinka läheltä tai yksityiskohtaisesti seksuaalisia akteja kuvataan. Ikärajojen tarkoituksena on suojella lapsia ja nuoria kasvua haittaavilta tekijöiltä. Pornon näkeminen voi aiheuttaa epämukavia tunteita tai ahdistusta, tai se voi antaa vääristyneen kuvan seksistä. Seksi kun on paljon muutakin, kuin mitä pornossa näytetään: seksi on mm. tunteita, läheisyyttä, hellyyttä, keskustelua, sähläämistä, suostumuksen kysymystä jne. Näitä ei pornossa näytetä. On kuitenkin täysin normaalia, että seksuaaliset asiat kiinnostavat myös sinun iässäsi ja pornoon tutustuminen tuntuu kiehtovalta ajatukselta. Suosittelen kuitenkin tutustumaan seksiasioihin muilla tavoin tässä ikävaiheessa pornon sijaan: käytä mielikuvitustasi!
Ennen keskustelua vanhempiesi kanssa käy rauhassa läpi ajatukset, mitä haluat heille sanoa asiasta. Yritä pysyä rauhallisena ja kiivastumatta ja tuo esiin seikat, jotka osoittavat kypsyytesi internetin turvallisen käytön maailmassa. Näin voit myös rauhoittaa vanhempiesi mieltä asiassa siten, että he tietävät ja ymmärtävät, että hallitset verkossa seikkailemisen perusperiaatteet.
Tsemppiä matkaan,
Terkuin Stinke