Märät unet pelottaa
17.06.2025
Minulla olisi leiri heinäkuun alussa, mutta jännitän sitä vähän. Mitä, jos siellä ollessa tulee märkiä unia? Olisi aika noloa, jos muut näkisivät märät housuni. Ja olisi kurjaa olla yö märissä housuissa. Olisi vähän ihme, jos neljä yötä menisi, ettei housut kastuisi. Mites oikein selviän tästä kunnialla?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
19.06.2025
Moikka ja kiitos yhteydenotostasi!
Kiva, että olet menossa leirille! Kuulostaa kivalta kesätekemiseltä!
On hienoa, että osaat tunnistaa ja nimetä jännityksen, jota märkien unien ajatteleminen leiriympäristössä aiheuttaa sinussa. Et varmasti ole ainoa ikäisesi, joka märehtii samaa asiaa. Märkien unien näkeminen on kuitenkin normaalia, niitä ei kannata jännittää tai nolostella!
Olen varma, että kukaan ei kiinnitä huomiota sinun pöksyihisi - suurin osa ihmisistä nimittäin keskittyy omiin asioihinsa. Voit kuitenkin minimoida pelkosi käyttämällä esimerkiksi mustia boksereita, joista märkyys ei ulospäin erotu. Nukut peitto päällä ja otat vaikka aamutakin mukaan, jota pidät sänkysi jalkopäässä. Heti herätessäsi voit kiskaista aamutakin niskaasi ja köpötellä pesulle pesuhuoneeseen.
Kaikesta päätellen olet nähnyt märkiä unia ja tiedät, miltä ne tuntuvat. Harvemmin kukaan kuitenkaan keskellä yötä märkiä housuja vaihtaa, vaan märät unet havaitaan aamulla. En siis usko, että tulet kärsimään yöllä märistä pöksyistä. Mikäli yöllä kuitenkin havahdut, voit vaihtaa housut loppuyöksi muiden nukkuessa. Ihminen myös kestää vaaratonta pientä epämukavuuden tunnetta, kun on pakko.  Mikäli joku jostain syystä yhtäkkiä havaitsisikin sinun nähneen märkiä unia, kertoisi se hänelle ainoastaan sen, että murrosikäinen kehosi toimii. Hyvin se menee!
Hyvää leiriä sinulle,
t. Stinke