Lääkäri on suositellut koko esinahan ympärileikkausta.
Mitä eroa on dorsalisen halkaisun tekniikalla ja hihatekniikalla. Kumpi on helpompi itsetyydytämiseen? Jääkö leikkauksen jälkeen lisää ihoa vai ovatko molemmat samat?
Onko ympärileikkauksesta muuta hyötyä kuin sen tekeminen, kun esinahka on tiukka?
Olen kuullut, että tunne heikkenee ja että orgasmin saaminen on vaikeampaa ja tarvitset liukuvoide?
Olen myös lukenut, että yksi etu on se, että voit harrastaa pidempää seksiä kumppanisi kanssa.
Antero

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Hyvä, että olet ollut lääkärin juttusilla sinua häiritsevästä asiasta. Tekstistäsi ei käy ilmi miksi lääkäri on suositellut sinulle leikkausta, mutta oletan, että syy on kohdallasi lääketieteellinen, mikäli kehotus on tullut lääkäriltä. Kehotankin sinua ensisijaisesti käymään ympärileikkaukseen liittyvät keskustelut yhdessä lääkärisi kanssa, joka osaa varmasti tilanteesi tietäen vastata parhaiten sinua askarruttaviin kysymyksiin.
Esinahan kiristäessä liikaa, voidaan asiaa helpottaa leikkaamalla kärjestä pois ihoa. Tätä kutsutaan dorsaalisen halkaisun tekniikaksi. Kuten kaikista leikkausoperaatioista, myös tästä jää arpi; dorsaalisen halkaisun tekniikan jäljiltä liitoskohta tulee terskan juureen.
Hihatekniikaksi puolestaan kutsutaan tekniikkaa, jossa tehdään kaksi viiltoa, joista toinen tehdään terskan alle ja toinen siitä muutaman sentin päähän. Sitten esinahkarepale viiltojen välistä leikataan pois, ja reunat yhdistetään liittämällä. Tätä tekniikkaa harkitaan yleensä niissä tapauksissa, joissa esinahka ei ole niin ahdas. Liitoskohta tässä on myös lähellä terskan tyveä.
Lääketieteellisistä syistä tehtävän ympärileikkauksen on tarkoitus helpottaa tilannettasi, mikä se ikinä onkaan; voit kuitenkin luottaa siihen, että lääkäri punnitsee tarkkaan hyödyt ja haitat. Mikäli esinahkaa leikataan ahtauden vuoksi, helpottaa leikkaus joka tapauksessa itsetyydytystä helpottaa. Masturbointi onnistuu kyllä kummassakin tapauksessa – voi vain olla, että sitä varten täytyy tutustua ”uuteen” penikseen uudestaan.
Dorsaalisessa halkaisussa terska paljastetaan ilman koko esinahan poistamista, eli tästä jää ihoa jäljelle. Hihatekniikassa esinahka puolestaan poistetaan kokonaan.
Ympärileikkauksella lääketieteellisistä syistä pyritään yleensä ratkaisemaan ahtaan esinahan tuottamat ongelmat. Joskus leikkauksella helpotetaan ihosairauksia tai esimerkiksi terskan tai esinahan uusiutuvia tulehduksia. Osviittaa on myös siitä, että ympärileikkaus vaikuttaisi alhaisempaan penissyövän riskiin ja vähentäisi mm. HIV:n ja muiden sukupuolitauti-infektioiden riskiä. Tästä huolimatta kondomia on ehdottoman suositeltavaa käyttää!
Esinahassa on paljon seksuaalisille tuntemuksille tärkeitä hermopäätteitä. Esinahan poistaminen voi siis vaikuttaa peniksen tuntoherkkyyteen. Tämä taas saattaa näyttäytyä ”kestävyytenä” partnerin kanssa. Liukuvoidetta on hyvä käyttää yhdynnässä! (Hyvä lisä myös silloin, kun ympärileikkausta ei ole tehty.)
Mikäli lääkäri suosittelee ympärileikkausta, uskon, että leikkauksella voi olla suotuisia vaikutuksia seksielämälle huolimatta mahdollisista muutoksista tunnossa; esimerkiksi ahdas esinahka tai toistuvat tulehdukset eivät nekään edesauta nautinnollista seksielämää!
Toivottavasti vastauksestani oli sinulle apua!
Hyvää juhannusta sinulle,
Terkuin Stinke