Hikirakkula?
20.01.2015
Hei. Mulla on aina ollut tämä näppylä tossa kivespussissa mutta nyt se vähän punottaa. Mutta se ei tunnu kovalta, kipeeltä, ei tule mitään nestettää. siis se ei oireile. (se on aina ollut mulla 10-15 vuotta ainaki.) Mutta kysyn vaan että onko tästä hankaluuksia jos se ei oireile milläänlailla?
Onkohan mahdollisesti kun urheilen en ole vaihtanu kalsareita tarpeeksi usein sitten se likaantuu ja alkaa punertaa. Lasse

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
21.01.2015
Hei!
Voi olla, että näppylä ärtyy alusvaatteiden kuminauhoista tai muusta sellaisesta, mikä hankaa sitä vasten. Emme halua huolestuttaa sinua, mutta suosittelemme sinua käymään lääkärissä näyttämässä kertomastasi näppylästä eteenkin jos se alkaa vaivata tai jos se suurenee.
Voi olla, että kyse on vaikkapa ihan tavallisesta luomesta mutta koska se välillä ärtyy ja punottaa, voisi olla hyvä kysyä lääkäriltä, mikäli sen voi ottaa pienellä toimenpiteellä (paikallispuudutuksella) pois -vaikkei se olisikaan vaarallinen. Hyvä päivittäinen hygienia on aina tärkeä asia. Pese intiimialue vedellä ja vaihda alusvaatteet joka päivä.
Lääkärille meneminen voi tuntua vastentahtoiselta mutta muista, että lääkäri tekee työtään ja on tottunut näkemään monenlaisia asioita ja ihmisiä. Hän tuskin edes muistaa sinua jälkeenpäin. Voit esimerkiksi kouluterveydenhoitajalla käymällä saada ajan lääkärille tai jos haluat voit soittaa itse suoraan kotikuntasi terveyskeskukseen ja varata ajan.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja Annika