alkoiko kuukautiset?
05.03.2015
Eilen illalla kun menin käymään vessassa niin katsoin että housuihin oli tullut jotain punaista runsaasti. Nyt joka kerta kun olen käynyt vessassa, on tullut runsaasti valkovuodon tapaista punertavaa. Mukana on ollut jotain veriklimppejäkin. Oon ollut vähän kauhuissani että onko tämä normaalia :( APUA apua.ja.äkkiä

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
09.03.2015
Hei!
Kuulostaisi siltä, että kuukautisesi ovat alkamassa. Onnea siitä!
On ihan normaalia, että vuoto aluksi on punertavaa tai ruskeahkon väristä. Kuten tietosivullamme kerrotaan, saattavat ensimmäisetkuukautiset olla kuin ruskeaa sotkua alushousuissa,joissa tulvii kirkkaanpunaista verta tai joissa on vähän vaaleanpunaista vuotoa. Vuoto voi myös aluksi olla ruskeaa, ja tulla kunnolla verenä vasta parin viikon kuluttua. Ruskea "lima" on limakalvo, joka valuu pois, koska siinä ei ole hedelmöittynyttä munasolua -eli koska et ole raskaana.
Kuukautiset saattavat aluksi olla epäsäännölliset, mutta tasoittuvat kyllä sitten kun kehosi on päättänyt minkälaiset ne tulevat olemaan. Ei siis ole mitään hätää vaikka ne tulisivatkin seuraavan kerran vasta puolen vuoden kuluttua. Ei ole väliä milloin ne tulevat, kunhan tiedät, ettet ole raskaana. Nyt tarvitset tietenkin kuukautissuojia, eli vaikkapa siteistä on hyvä aloittaa. Voit hyvin kertoa äidillesi, että kuukautisesi ovat alkaneet niin voitte yhdessä ostaa kaupasta siteitä, joita on aina hyvä olla laukussa mukana vielä kun kuukautiset ovat epäsaannölliset eikä oikein ennekkoon osaa sanoa milloin ne seuraavan kerran tulee. ne saattavat myös tasoittua hyvin äkkiä -se on yksilöllistä.
Käy myls lukemassa tietosivumme kuukautisista niin saat paljon hyödyllistä infoa!
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja Annika