Anteeksi, siis miltä ne näyttää...?
31.08.2015
Siis oon 11-vuotias tyttö, ja en yhtään tiiä miltä kuukautiset näyttää, tai pitäis näyttää. Mulla on ollu jo valkovuotoa, mutta en muista miten kauan. Ainakin vuoden. Mulle on tullut sellaista hieman keltaruskehtavaa mönjää ja sitten myös eilen huomasin ruskeaakin. Alavatsa on ollu jonkin verran kipeenä, ja joskus ihan kunnolla. Onko mulla siis kuukautiset, vai ei?
Auttakaa, pliis!!! En tiiä:(
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.09.2015
Heippa!
Kiitos kysymyksestäsi. Kertomasi perusteella kuukautisesi ovat todennköisesti alkaneet. Valkovuodon alkaminen on merkki siitä, että murrosikäsi on alkanut. Kuukautiset ovat luonnollinen jatkumo valkovuodolle. Ensimmäiset kuukautiset saattavat olla väriltään ruskeita, mukana voi olla kirkkaanpunaista verta tai vähän vaaleanpunaista vuotoa. Vuoto voi olla aluksi ruskeaa ja tulla kunnolla verenä vasta parin viikon kuluttua.
Kuukautiset alkavat tytöillä suunnilleen 10-16-vuotiaana. Kuukautiset alkavat jossakin vaiheessa murrosiäin aikana, esimerkiksi siinä vaiheessa kun rinnat alkavat kehittyä. On sanottu, että kuukautiset alkavat samoihin aikoihin kuin oman äidin kuukautiset, mutta se ei ole täysin paikkansa pitävää. Kaikki tytöt ja naiset kuitenkin ovat yksilöitä ja kaikki kehittyvät eri tahdissa.
Alkuvaiheessa, parin kolmen vuoden ajan, kuukautiskierrot ovat epäsäännöllisiä. On normaalia, että vuodot voivat tulla muutaman kuukauden välein. Joskus vuoto voi olla runsasta ja joskus taas niukkaa. Pienet hyytymät kuukautisvuodossa ovat normaaleja, varsinkin jos vuoto on runsasta. Alkuun kuukautiset saattavat olla kivuttomat, mutta kiertojen muuttuessa säännöllisiksi, monille ilmaantuu ainakin lieviä kuukautiskipuja.
Kuukautiskierto on jakso, jonka aikana kuukautiset tulevat kerran. Keskimääräinen kuukautiskierto on 28 päivää. Kuukautiskierron pituus saadan laskemalla päivät kuukautisvuodon alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään. Kuukautiskiertoa seuraamalla saa käsityksen kuukautiskierron pituudesta ja sen vaihteluista. Aikaa myöten sinunkin kuukautiskiertosi tasoittuu. Siihen menee muutama vuosi, ennen kuin hormonitasapainosi vakiintuu ja kuukautiskiertosi muuttuu säännölliseksi.
Kuukautisten aikana kohdun vanha limakalvo poistuu emättimen kautta ulos. Kuukautisvuodon määrä on hyvin yksilöllinen ja sen määrää on vaikea mitata. Tutkimusten mukaan nainen menettää verta kuukautisten aikana 10 - 80 millilitraa. Kuukautisten alussa veri on vähäistä ja kirkkaanpunaista. Loppua kohden se voi muuttua tummemmaksi ja punaruskeammaksi. Vuotoa tuleee 3-7 päivän ajan. Kuukautisten aikana voi esiintyä päänsärkyä, kipuja alavatsan alueella ja mielialan vaihteluja, kaikki tämä on ihan normaalia.
Voisitko puhua äitisi tai jonkun muun naissukupuolisen läheisen kanssa siitä, että kuukautisesi ovat alkaneet? Voisit kysyä, mitä kuukautissuojia he ovat käyttäneet ja koska heidän kuukautisensa ovat alkaneet. Kuukautissuojien ostaminenkin olisi helpompaa, kun sinulla olisi asiasta hiukkanenkin tietoa. Kyseessä ei ole nolo tai häpeällinen asia. Kuukautisten alkaminen on syy olla ylpeä - matkasi tytöstä naiseksi on alkanut!
Lisätietoa kuukautisista:
http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset/
http://www.decibel.fi/tietoa/keho/kuukautiset/ensimmaiset-kuukautiset
Jutta - Nuortenelämä.fi