Apua!
06.10.2014
Oon 15.v ja synnyin kuukautta aiemmin mitä piti. Mul ei oo vielä alkanu kuukautiset ja mua vähä mietityttää et miks ne ei oo vielkää alkanu. Mul on jo kasvanu karvoi ja vähän rinnatki. Mut. Miks ei kuukautiset oo alkanu? Pelokas

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
07.10.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmettelit kysymyksessäsi, miksi kuukautisesi eivät ole vielä alkaneet, vaikka olet jo xx-vuotias. Murrosiän merkkejä sinulla kuitenkin on, sillä rintojen ja karvoituksen kasvu ovat alkaneet.
Ikä, jolloin kuukautiset alkavat, vaihtelee tytöillä suuresti. Kuukautiset alkavat yleensä 10-16 vuoden iässä. Sinulla on siis vielä aikaa odotella niiden alkamista. Jos kuukautiset eivät ole alkaneet siihen mennessä, kun täytät 16 vuotta, kannattaa varata aika lääkärille. Lääkäri selvittää, mistä on kyse. Kuukautisten alkamiseen vaikuttavat monet asiat: perintötekijät (eli milloin äidilläsi alkoivat kuukautiset), ravinto ja liikunta. Myös lapsuudessa sairastetut sairaudet tai niiden lääkehoito voivat vaikuttaa kuukautisten alkamisikään.
Voit siis vielä rauhassa odotella kuukautisten alkamista. Jos asia kuitenkin mietityttää ja huolettaa sinua, kannustaisin sinua ottamaan yhteyttä vaikkapa kouluterveydenhoitajaan ja juttelemaan asiasta hänen kanssaan.
Lisää tietoa kuukautisista löydät mm. Väestöliiton sivuilta: www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset
Voit lukea murrosiästä myös Nuortenelämä.fi -palvelusta: www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/hyvinvointi-ja-terveys/murrosik%C3%A4-485
Mukavaa syksyn jatkoa!
Maria - Nuortenelämä.fi