hiihtolomalla ongelmia
01.01.2015
Eli mulla on kauheet ongelmat! Me ollaan lähös hiihtolomalla perheen kaa turkkiin rantalomalle ja mulla on sillo menkat. Voinko mä keskeyttää mun menkkoja jollaki lääkkeellä väliaikaseks ja sitte saada ne käynnistymään taas sit ku lopetan lääkkeitten syömisen. Eli pelkään sitä et jos ne saa keskeytettyä jollain niin sit ne loppuu kokonaan ja en voi tulla enää raskaaks.
Sit toinen juttu toho liittyen. Onko mitään muuta keinoa mennä uimaan kuukautisten aikana muutaku pitää tamppoonia. Mä kokelin laittaa yhen kerran kuukautisten aikana tamppoonin ja se meni sisään tosi hyvin mut sit ku olin pitäny sitä semmoset 30-45min niin rupes tuntuu/sattuu niin ihmeellisesti niin mun piti ottaa se pois. No sit mä yritin ottaa sitä pois varmaan 10min koska se oli nii tiukassa sisällä. Se otti ihan hirveen kipeetä ku sitä otti pois ja sit ku se oli pois. Siis mä jouduin repii sen pois ja pelkäsin koko ajan et se jää mun sisälle jumiin jos naru katkee! :(
Mistä tiiän et minkä kokosii tamppooneja mun pitää ostaa?! :(
Ja voiko niillä mennä uimaan? Pysyykö se sisällä vaikka on uimassa?
jeg

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
02.01.2015
Hei!
Tähän ongelmaan on olemassa pari eri ratkaisua. On olemassa kuukautisten siirtämistä varten olevia pillereitä. Jotta sellaisia voi saada, on käytävä oman kotikuntansa terveyskeskuksessa pyytämässä reseptiä. Sinun kannattaa käydä terveyskeskuksessa vaikka jo heti, jos tämä vaihtoehto kiinnostaa koska lääke saattaa täytyä ottaa ajoissa, tiettyyn aikaan ennen varsinaista haluttua ajankohtaa. Terveyskeskuksessa terveydenhoitaja/lääkäri kertoo lääkkeestä tarkemmin; haitat ja hyödyt.
Toinen vaihtoehto on ostaa kuukautiskuppi esim. apteekista. Se maksaa n. 30 - 40 euroa, mutta on käyttökelpoinen useamman vuoden. Se on nimensä mukaisesti kupin mallinen kuukautissuoja, joka laitetaan emättimeen keräämään verta. Sen kanssa voi myös uida. Laitan tähän alapuolelle linkin meidän tietosivulle, jossa kerrotaan kuukautiskupista tarkemmin.
Se, että tamponi on tuntunut oudolta, johtuu varmaankin siitä, että verta ei ole ollut paljon ja tamponi on ollut kuiva -silloin myös sen poisottaminen voi tuntua vähän epämiellyttävältä. Se minkä kokoisen tamponin valitset, riippuu kuukautisten määrästä. Jos sinun kuukautisesi eivät ole runsaat, vaan pikemminkin niukat, voit valita mini tai regular koon. Yleensä kuukautiset ovat runsaimmat ensimmäisinä päivinä ja silloin saattaa tarvita enemmän suojaa, jos käyttää siteitä voi ottaa niitä tavallista pidempiä ja jos käyttää tamponia, voi valita super tai superplussan. Kertomasi perusteella, sinun kannattaa aloittaa pienemmästä koosta ja käyttää sidettä lisänä. Jos huomaat, että verta tulee nopeasti tamponista siteeseen, voit vaihtaa isompaan tamponikokoon. Kuukautiskupistakin voi aluksi valita pienemmän koon ja sen laittamista kannattaa harjoitella jo ennen matkaa. Tamponin kanssa voi uida, mutta se ei ole kovin hygieninen vaihtoehto. Muista siinä tapauksessalaittaa uusi tamponi kun menet uimaan ja vaihtaa se taas uuteen kun olet uinut.
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua!
Klikkaamalla tästä, voit lukea lisää kuukautiskupista.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny