jälkiehkäisypilleri
08.06.2015
Minulla alkoi aamulla kuukautiset. Otin kello 10 jälkiehkäisypillerin ja parin tunnin päästä huomasin,että kuukautiseni ovat loppuneet. Miksi kuukautiseni loppuivat kun otin jälkiehkäisypillerin? Onko tämä normaalia? nina

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
09.06.2015
Hei!
Jälkiehkäisypillerit ehkäisevät ovulaation. Sinun ovulaatiosi on todennäköisesti ollut jo aiemmin koska kuukautisesi olivat alkaneet. Joten riski siitä,e ttä olisit raskaana on erittäin pieni. Jälkiehkäisypilereissä on paljon hormoneja, joten ne sekoittivat varmaankin vähän kuukautisvuotojasi. Todennäköisesti loput kohdun limakalvosta tulee pois pikemmiten. Et voi tehdä muuta kuin odottaa. Se ei ole odottamaton tapahtuma, vaan täysin normaalia.
On suositeltavaa tehdä raskaustesti noin 3 viikkoa jälkiehkäisyn ottamisen jälkeen.
Jos olet vakavassa suhteessa, johon te molemmat haluatte panostaa täysillä, olisi nyt ihan hyvä ajatus harkita jonkinlaista hormonaalista ehkäisymenetelmää kuten e-pillereitä, ehkäisyrengasta tai kierukkaa. Suosittelen teitä molempia käymään sukupuolitautitesteissä ennen sitä. Ota yhteyttä terveyskeskukseen, jotta saatte ajan lääkärille/gynekologille. Klikkaamalla tästä voit käydä lukemassa ehkäisymenetelmistä Tietoa -sivuilta.
http://www.decibel.fi/tietoa/rakkaus-ja-seksi/seksi/ehkaisyvalineet
Ystävällisesti,
terveydenhoitaja -kätilö Annika