Keltarauhashormoni?
24.05.2016
Huomasin että samankaltainen kysymys on kysytty jo aiemmin mutta ajattelin kuitenking kysyä.
Eli siis, olen menossa matkalle kesällä ja haluaisin siirtää kuukautisiani myöhemmäksi.Olen lukenut jonkin verran keltarauhashormonista ja haluaisin tietää jotain siitä. Käyttäisin sitä siis n. viikon.Kuukautiseni eivät kuitenkaan ole vielä säännölliset joten en tiedä tarkka ajankohtaa. Saako reseptin puhelimen kautta(olen kuullut että monet ovat saaneet)?
Tai pitääkö tosiaan varata aika? Siinähän tapauksessa lääkäriaika varmastikin maksaa? Mutta puhelu ei kai maksa..? Kouluterkkari ei kai voi antaa resptiä?
Suosittelette varmaan kuukuppia mutta se on mielestäni turhan hintava silikonipalasta ja varmaan epämukavakin (minulle ovat tamponitkin, vaikka olen käyttänyt usein)ja sillä ei mene pois kranpit tai muu...... Jees

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.05.2016
Hei,
En ole varma saatko kotikunnallasi tällaista reseptiä puhelimitse, koska se saattaa vähän riippua paikkakunnasta toiseen. Mielestäni voisit kokeilla puhumalla ensin kouluterkkarisi kanssa, tarvittaessa hän voi järjestää sinulle ajan koululääkärille TAI pyytää lääkäriltä reseptiä. Mikäli lääkäri kirjoittaa tällaisen sinulle tapaamatta sinua vähän riippuu - jotkut lääkärit suostuvat ja toiset taas ei.
Mikäli koululääkäri ei kuitenkaan pysty tätä kirjoittamaan voit soittaa seuraavaan paikkaan. Yritä ensin soittamalla ehkäisyneuvolaan. Siellä saat keskustella kätilön kanssa, ja hän voisi ehkä järjestää sinulle reseptin lääkäriltä. Jos ei tämäkään tapa onnistu niin soitat suoraan terveyskeskukseen ja varaat lääkäriajan. Ikäsi perusteella lääkärikäynti ei maksa mitään, mutta lääkkeet maksavat n. 18 euroa apteekissa.
Lääkkeet (Primolut Nor 5mg tai 10mg) toimovat siten että ylläpitävät kohdun limakalvoa jotta tämä pysyy ehjänä kunnes on lopettanut lääkkeen syönnin. Eli aloitat tablettien ottamisen n 3 päivää ennen oletettua kuukautisten alkamista. Tämän jälkeen otat yhden tabletin 2-3 krt./pvä enintään 14 päivän ajan.
Kirjoitat ettet tiedä tarkkaan koska kuukautisesi alkavat, mutta susittelen että aloitat muutman päivän ennen reissua ja syöt tabletteja kunnes tulet kotiin. Voit kuitenkin keskustella asiasta lisää kätilön/lääkärin kanssa. Yleensä tabletit toimivat hyvin.
Kuukuppi on hyvä, eikä sen tarvitse kovin kallis olla. (n. 25euroa) Mutta jos on lomalle lähdössä niin ymmärrän täysin ettei silloin halua tai jaksa minkään kupin kanssa tapella. Sen voit opetella kun tulet taas kotiin :) Se on helppoa, eikä välttämättä ollenkaan tunnu samanlaiselta kuin tamponin käyttö.
Hyvää reissua sinulle!
Haleja
Tessi