Koska?
14.08.2014
Koska kuukautiseni alkaa.Rinnat on arat ja valkovuotoo on tullu jo kauan.En tiedä onko nämä kivut olleet kuukautis kipuja, mutta satuu joskus vattaan, ja särkee päätä.Mulla tulee ripuliikin.Siskolla alko joskus just mun ikäsenä.Tahtosin tietää alkaako mullanpian ne? Neiti

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
21.08.2014
Hei!
Yleensä valkovuoto ja aristavat rinnat ovat merkki siitä että kuukautiset ovat melko pian alkamassa. Tosin on mahdotonta sanoa tarkalleen koska ne alkavat. En osaa sanoa johtuuko vatsakipusi siitä että kuukautiset ovat alkamassa, tai jostain ihan muusta. Alavatsakipu ja/tai alaselkäkipuhan ovat tyypillisimmät oireet kuukautisia edeltävinä päivinä, toisaalta kaikki tytöt eivä kärsi kuukautiskivuista vaan joillakin kuukautiset vaan tulevat ilman mitään varoitusta.
Sinun ikäisenä odottaa niin innolla ensimmäisiä kuukautisia, ja jos isosiskollasi alkoi sinun ikäisenä niin todennäköisyys on suuri että myös sinulla alkaa pian. Täytyy kuitenkin muistaa että me kaikki ollaan yksilöitä, ja esim. paino/pituus ja muut seikat vaikuttavat myös tähän. Valitettavasti minulla ei ole muuta neuvoa antaa sinulle kuin odottaa ja seurata tilannetta.
Ystävällisin terveisin
Tessi