Kuukautiset
30.03.2014
Olen jo 14 vuotias, eikä minulla ole vieläkään alkanut kuukautiset. Valkovuotoa on ollut varmaan jo 1-2 vuotta. Milloin ne viimeistään alkavat? Voiko olla ettei kuukautiset ala kaikilla ollenkaan? Nolo

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
03.04.2014
Hei!
On täysin normaalia, ettei sinulla vielä ole alkanut kuukautiset. Kuten varmasti olet huomannut, kehitymme kaikki eri tahtiin ja joillakin kuukautiset alkavat ehkä 10-vuotiaana kun taas toisilla vasta 17-vuotiaana - molemmat ovat täysin normaalia.Valkovuoto on yksi kuukautisten alkamisen edellytys, joten se on selvä merkki siitä, että kehityt normaalisti. Kuukautisesi tulevat kyllä sitten, kun on niiden aika.
Meidän on siis mahdoton sanoa, milloin kuukautisesi viimeistään alkavat itsestään, mutta kaikilla tytöillä alkaa kyllä kuukautiset. Jos kuukautisiasi ei jostain syystä olisi vielä näkynyt siihen mennessä, kun olet täyttänyt 17 vuotta, voit mennä kouluterveydenhoitajan puheille ja silloin kuukautisesi käynnistetään hormonihoitojen avulla. Kaikilla tytöt siis saavat kuukautiset tavalla tai toisella. Vielä pitkään aikaan sinulla ei kuitenkaan ole syytä huoleen! :)
Jonkinlaista osviittaa siitä, millon kuukautisesi ehkä alkavat voit saada kysymällä äidiltäsi milloin hänen kuukautisensa alkoivat. Usein tytöt saavat kuukautiset suunnilleen samoihin aikoihin kuin heidän äitinsä.
Nyt siis vaaditaan vain kärsivällisyyttä, kyllä ne menkat sieltä tulevat kunhan jaksat odotella.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott