Kuukautiset harvoin
16.06.2015
Hei! Mulla on ongelma. Eli, mun kuukautiset alko mun mielestä viime vuoden tammikuussa, kun olin 13. Seuraavat tuli muistaakseni huhtikuussa. Kesästä en ole varma, koska olen huonomuistinen ja liian tyhmä laittamaan niitä ylös :'D Sitten tuli jos oikein muistan niin joulua vähän ennen. Kaikki oli tosi lyhyitä vaan ehkä päivän korkeintaan kolme, joistain en ees oo varma oliko ne kuukausia vai oisko mulla vaan ollu joku haava mikä oli vuotanut verta? :D Mutta siis, joulun jälkeen mulla ei oo tullu menkkoja... Eli nyt niiku yli puoleen vuoteen. Onks se ihan normaalia, vai pitäiskö mun puhua asiasta jollekin? En oo ollu yhdynnässä. Huolestunut
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.06.2015
Moi Huolestunut,
Kiitos viestistäsi. Sinulla tuskin on syytä huoleen. Kuukautiset ovat usein alussa niukat ja tulevat epäsäännöllisesti. Välillä voi mennä kuukausia, jopa puoli vuotta ennen kuin ne tulevat taas. Tämä johtuu siitä, että hormonitoiminta ei ole vielä säännöllistynyt. Hormonitoiminta säännöllistyy usein muutaman vuoden kuluessa kuukautisten alkamisesta. Joillakin naisilla kuukautiset tosin voivat olla epäsäännölliset koko heidän ikänsä. Jos kuukautisia ei kuulu kesän aikana, ja asia huolettaa sinua, voit käydä juttelemassa asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa syksyllä.
Lisää ensimmäisistä kuukautisista voit lukea täältä:
http://www.decibel.fi/tietoa/keho/kuukautiset/ensimmaiset-kuukautiset
Aurinkoista ja mukavaa kesää sinulle!
Maria – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.