kuukautisista!
09.05.2015
Hei! Sain ensimmäiset kuukautiseni noin 2,5h sitten. Ne olivat pitkään epäsäännölliset, mutta nyt ovat tasoittuneet niin että kuukautisten välissä on noin 4 viikkoa. Mutta nyt olisi kysyttävää. Minulla oli kuukautiset 4-11.4. Otin jälkiehkäisyn 18.4. Seuraavat kuukautiset alkoivat 24.4 ja loppuivat 30.4. Tänään 9.5 alkoivat taas. Mistä tämä voisi johtua? tyttö

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
11.05.2015
Hei!
Todennäköisesti hormonit ovat jälkiehkäisyn takia epätasapainossa ja siksi voi mennä hetken aikaa ennen kuin kuukautiset taas tasoittuvat ja tulevat normaaliin tahtiin. Varmuuden vuoksi kannattaa vielä tehdä raskaustesti 3 viikon kuluttua jälkiehkäisyn ottamisesta. On myös hyvä tässä vaiheessa miettiä jos olisi syytä hankkia esim. ehkäisypillerit/muu hormonaalinen ehkäisy jos kyse on vakavasta suhteesta, johon haluatte panostaa tai vaihtoehtoisesti ainakin suosia kondomin käyttöä, jotta voi olla varmalla puolella raskauden/sukupuolitautien suhteen. Voi tietysti olla, että käytitte kumppanisi kanssa nytkin kondomia, mutta se meni rikki ja halusitte varmistaa asian jälkiehkäisyllä. Tämän ehkäisyasian sanomme nyt ihan vain hyvällä -jatkon kannalta siis :)
Mikäli kuukautisesi eivät muutu taas säännölliseksi, kannattaa käydä kouluterveyden luona tai terveyskeskuksessa juttelemassa asiasta mutta todennäköisesti ne kyllä taas tasoittuvat ajan myötä itsekseen. (Koulu)Terveydenhoitajan voi myös auttaa ehkäisymenetelmän valitsemisessa.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja-kätilö Annika