Kuukautisten keskeyttäminen lopullisesti
09.06.2014
Hei!
Haluan eroon kuukautisista. Lapsia en hanki, joten se ei riitä syyksi uudelleen harkitsemiseen, kuukautiset on saatava loppumaan nyt. MITEN? Yhtenä keinona on laihduttaminen alle 45kg:n, mutta löytyykö alipainoa terveempää tapaa? kuukautisista eroon

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottajat Lena ja Liselott Vastaa
11.06.2014
Hei!
Olemme lähettäneet kysymyksesi eteenpäin terveydenhoitaja ja seksuaaliterapeutti Tessille. Laitamme vastauksen tähän niin pian kuin saamme sen!
Terveisin nuorisotiedottajat
Hei. Haluat eroon kuukautisista lopullisesti, ja olen kanssasi samaa mieltä siitä, että laihduttaminen alle 45 kilon ei ole oikea ratkaisu. Koska en tiedä minkä takia haluat kuukautisista eroon vastaukseni on melko yleinen. Saattaa olla, että lääkäri suhtautuisi asiaan vakavammin ja tekisi toisen ratkaisun jos tietäisi tarkan syyn siihen, miksi haluat niistä eroon. Koska olet vielä nuori aikuinen en usko että lääkärit vielä suostuisivat esim. kohdunpoistoon. (ellei siihen siis ole joku todella painava syy.)
Suosittelisin että varaisit ajan ehkäisyneuvolaan/lääkäriin. Aika monella naisella kierukka tai minipillerit poistavat kuukautisvuodon, mutta valitettavasti tätä ei pysty sanomaan varmuudella ennen kuin on kokeillut, koska nämä menetelmät toimivat kaikkien kohdalla eri tavalla. Varaa siis aika lääkäriin/ehkäisyneuvolaan niin pääset puhumaan asiasta.
Terveisin
Tessi