kuukautisten poisjäänti
20.09.2014
Heippa! Olen 16-vuotias tyttö jolta kuukautiset ovat jääneet pois nyt parin kuukauden aikana kokonaan. Olen 158cm ja painoni on noin 50-53 kg viime punnituksesta joka oli ennen kesää. Kesän aikana olenkin laihtunut, en osaa sanoa kuinka paljon mutta kumminkin. Olen muuttanut ruokavalioni terveellisempään suuntaan ja jättänyt kaiken epäterveellisen pois. Ainoa urheiluni on joka päiväinen lihaskunto treeni kotonani. Tämän takia olen laihtunut. Mutta huomasin kuukautisteni pois jäännin ja haluaisin kovasti apua miten saisin ne taas palautumaan. Apuja?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
26.09.2014
Hei
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit viestissäsi laihtumisestasi ja, että kuukautiset ovat jääneet pois. Kirjoitit myös, että noudatat terveellistä ruokavaliota ja liikut päivittäin. Et maininnut viestissäsi kuinka pitkän ajan kuukautiset ovat jääneet pois.
Kuukautisten pois jäännin syy on syytä selvittää tarkemmin. Syita voi olla useampia, esimerkiksi hormonitilanne, ylimääräinen stressi tai raskaus. Myös alipaino ja liikunnan määrä voivat vaikuttaa kuukautiskiertoon, jolloin on syytä syytä paneutua painonhallintaan ja välttää ylimääräistä liikuntaa. Terveyskirjanton ohjeen mukaan lääkäriin on syytä hakeutua mikäli aikaisemmin säännölliset kuukautiset jäävät pois yli kolmeksi kuukaudeksi.
Sinun on hyvä käydä keskustelemassa tilanteesta esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luona, joka on asiantuntija ja voi arvioida tilannetta kanssasi tarkemmin ja onko hyvä hakeutua lääkäriin heti.
Hyvää syksyä,
Nuortenelämä.fi