lisää tietoo
02.01.2015
Haluun lisää tietoo tohon mun ongelmii hiihtolomalla juttuun.
Eli mist niitä lääkkeitä saa ostettua ja paljon maksaa?
Mä haluun ottaa aurinkoo siis turkissa niin mitä mun pitää käyttää uimapuvun kanssa että kuukautiset ei tuu läpi.
Onko ne lääkkeet kuinka luotettavia? jeg

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
05.01.2015
Hei!
Lähetän kysymyksesi eteenpäin meidän terveydenhoitaja asiantuntijallemme, joten lisätietoa on tulossa!
Ystävällisesti, nuorisotiedottaja Jenny
Hei!
Suosittelen tamponeja muovihylsyillä,koska niitä on helppo
käyttää.Aseta tamponi tarpeeksi syvälle,se ei voi kadota vaginaan.Jos
sen laittaa huonosti sisään,se voi tuntua kivuliaalta.Ehkä niin kävi
kun koitit.On hyvä ajatus harjoitella pienillä tamponeilla
Primolut N on keltarauhashormoni,jolla kuukautisia voi siirtää ja sitä
käytetään usein juuri matkoilla.Lääkäri tai kätilö voi kirjoittaa
resetin mutta sinulle tehdään ensin gynekologinen tarkastus,jotta
tiedetään lääkkeen sopivan.Sinulta kysytään myös kuukautistesi
säännöllisyydestä.Esim.kouluterv.hoitajasi voi varata ajan
lääkärille.Lääkettä ei saa ilman reseptiä ja kun reseptin saa,lääkkeen
voi hakea apteekista.Hinta n.20 euroa.Kela-kortti mukaan. Säilytä lääkkeen mukana tuleva ohje ja ota se varalta matkalle
mukaan.Käytä lääkettä lääkärin antaman ohjeen mukaisesti,koske ohje on
tehty juuri sinulle.
Primolut N lääkkeen käyttöön liitty veritulpan riski,mutta sen
saamisen riski on pienempi kuin esim.raskaana olevalla tai
synnyttävällä.1/10 saa tiputteluvuotoja tai pientä verenvuotoa käytön
aikana.Korkeintaan 10 prosenttia kokee
päänsärkyä,pahoinvointia,mielialanvaihteluita tai turvotusta.
Terveisin,terveydenhoitaja Annika