loma lähestyy
28.06.2015
Ellikkäs moikka! Lähetää peheen kanssa kolmen viikon pääst kreetalle rantalomalle ja mulla alkaa menkat jo 12 päivä. Ne kestää yleensä semmonen 4päivää niin mitä teen?mullaha menee koko loma siin pilalle?ollaan varattu jo semmonen sukelluskurssi. Miten mä voin osallistua siihen ku se kestää 2päivää ja mulla on menkat?!?! Ja en voi sanoo et en osallistu menkkojen takii koska sit kukaan muukaan ei osallistu koska sovittii, et jos yhelle tulee estei nii kukaa ei mee(esim.kuume)
Niin miten voin osallistuu siihen ja muutenki mennä uimaan veljen kaa? Voiko menkkoja siirtää jollai lääkkeillä tai jotenki muuten? tyyt

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
30.06.2015
Heippa tyyt! Anteeksi nyt jos kirjoitan sinulle virheitä mutta minun kääntäjä on lomalla... Yritän kaivata esille minun koulu-suomi. :)
Pyydä että äitisi soittaa terveyskeskukseen ja saat receptin. Hormooneilla pystyy siirtämään menkat eteenpäin viikon tai 2. Usein tk-lääkärit kirjoittavat puhelinsoiton perusteella kesäisin tämmösiä reseptejä. Lääkäri tarvitsee vähän tietoja: kuinka pitkä kuukautiskierto sinulla on, montako päivää vuotoa ja milloin ovat seuraavat menkat alkaamassa. Kyllä ne puhelimitse kertoo jos on pakko tulla paikan päälle.
Nämähän ovat aika vahvat hormoonit. Ota pakkausselote mukaan jos sinulle tulee semmosia oireita että vaatii vähän lukemista.
Vaihtoehtona on tietysti että käytät tampooneja tai kuukautis-kuppi. Sinun on pakko vaihtaa tampoonin ennen kun menet uimaan ja heti sen jälkeen ettei tule infektiota.
On ihan normaalia ettei vielä sinun iässä on säännölliset menkat. Ei mitään hätää. Kiusallinen juttu mutta ei mitenkään haitallinen.
Hyvää matkaa teille! :)  Terveisiä,   Annika      kätilö - terveydenhoitaja