mahdollinen raskaus
29.10.2014
Olen ollut nyt kuukauden syömättä e-pillereitä ja harrastimme kumppanini kanssa seksiä ovulaation aikaan. Kuukautisten piti alkaa viisi päivää sitten, mutta alkoivat tänään vasta. Viisi päivää sitten oli normi menkkakivut, mutta sitten ne menivät ohi. Ja vuoto on ollut ruskeaa ja todella niukkaa. Ainoastaan pyyhkiessä tulee rusehtavaa vuotoa. Voinko olla raskaana vai joutuuko tämä hormoonitoiminnan muutoksista ? Toiveena kyllä olisi raskaus. Koska testi kannattaa tehdä ? nainen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
29.10.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Nuorisotiedottaja Sanna
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Hormonitoiminnassa tapahtuu muutoksia silloin, kun lopettaa e-pillerit, joten vuoto saattaa johtua siitä. Saadaksesi varmuuden asiaan voisit ottaa yhteyttä omalle terveysasemalle tai paikkakuntasi perhesuunnitteluneuvolaan ja keskustella asiasta hoitajan kanssa. Hoitaja voi arvioida tilanteesi ja tarvittaessa kirjoittaa lähetteen terveyskeskuksen laboratorioon raskaustestiä varten.
Raskaustestin voi tehdä myös itse siinä vaiheessa, kun kuukautiset ovat päivän myöhässä. Käsikaupassa myytävät raskaustestit ovat pääsääntöisesti 99 % luotettavia, kun testi tehdään silloin kun kuukautiset ovat päivän myöhässä. Testit perustuvat istukkahormonin (hCG) pitoisuuteen virtsassa. Useimmiten suositellaan aamuvirtsan käyttöä koska silloin hormonipitoisuus on suurimmillaan virtsassa, mutta nykyään testit ovat niin herkkiä että ne reagoivat hyvinkin pieniin määriin hormonia. (lähde www. yliopistonapteekki.fi)
Mukavaa syksyä sinulle!
Tiina Palonen, nuorisotiedottaja / www.reimari.info