menkaat...
29.10.2013
Mua askarruttaa tälläneen juttu et mulla oli ensimmäiset kukautiset 7.4 ja nyt niitä ei oo tullu ollenkaan. Onko se normaalia? Ja yhdynnässä en ole koskaan ollut eli raskauden mahdollisuutta ei pitäisi olla vai? :0 Mitä pitäisi tehdä? Juuheimoi

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
31.10.2013
Hei!
Sinun ei tarvitse olla huolissasi, on ihan tavallista, että kuukautiset ovat epäsäännölliset alussa. Monilla tytöillä keho reagoi kuukautisten alkamiseen hieman hitaammin ja heillä kestää vähän kauemmin, että keho on tottunut uusiin hormoneihin, joita kuukautiskierto tuo mukanaan. On aivan tavallista, että kuukautiset ovat hyvinkin epäsäännölliset jopa muutamia vuosia niiden alkamisesta, mutta yleensä kuukautiskierto kyllä tasoittuu ajan myötä.
Olet siis täysin normaali, koska kuukautiset voivat varsinkin ensimmäisen vuoden aikana "hyppiä" jopa useita kuukausia kerrallaan. Monesti kuukautiset viivästyvät myös siitä syystä, että niitä alkaa murehtimaan. Silloin keho menee jonkinlaiseen stressitilaan ja kuukautiskierto ikäänkuin "lukkiutuu". Yritä siis olla murehtimatta asiasta, kuukautisesi tulevat kyllä vielä aikanaan.
Jos kuukautisia ei kuulu vuoden vaihteeseen mennessä, voit mennä juttelemaan kouluterveydenhoitajalle asiasta ja hän voi lähettää sinut eteen päin esim. gynekologille, jos hän näkee siihen olevan tarvetta. Mutta koeta vielä olla murehtimatta, kyllä ne kuukautiset vielä tulevat sieltä!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena