menkat
17.02.2015
Milloin menkat alkaa? Olen 13 v täytän 14.Painan 50kg ja olen 160 cm.Oireita on tullut jonkun moisia? Yks päivä oli kuumetta vähän.Muttasamassa yhteydessä flunssa.Tuliko kuume sen takii sitten.Kuume oli jtn. 5h.Minulla on karvoitusta häpy alueella muttaei kainaloissa.Valkavuotoa on ollut n2 v..Muita oiteita on ollut.Ripulia.Ei oikeestaan muuta.Eli kysymykseni on.Alkaako menkat kohta. Zuuzuki
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
18.02.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Moi Zuuzuki,
Ikä, jolloin kuukautiset alkavat, vaihtelee tytöillä suuresti. Kuukautiset alkavat yleensä 10–16 vuoden iässä. Sinulla on siis vielä aikaa odotella niiden alkamista. Murrosikäsi on jo alkanut, sillä kerroit, että sinulla on karvoitusta ja valkovuotoa. Valkovuoto on merkki siitä, että kuukautiset alkavat lähitulevaisuudessa. Sitä ei kuitenkaan voi ennustaa tarkalleen, milloin ne alkavat. Oletko kysynyt äidiltäsi minkä ikäisenä hänellä alkoivat kuukautiset? Perinnöllisyys nimittäin vaikuttaa kuukautisten alkamiseen jonkin verran.
Kuume ja ripuli eivät ole kuukautisten alkamiseen liittyviä oireita, vaan merkkejä muista sairauksista. Kerroitkin, että sinulla oli kuumeen yhteydessä flunssaa. Jos kuume tai ripuli jatkuu pitkään, niiden syy on syytä selvittää lääkärissä.
Lisää tietoa kuukautisista löytyy täältä: http://www.decibel.fi/tietoa/keho/kuukautiset
Mukavaa talven jatkoa sinulle,
Maria – Nuortenelämä.fi