miksi kuukautiset ovat myöhässä?
05.04.2015
Hei!
Olen kohta 14 vuotias tyttö. Kuukautiseni ovat jo kuukauden myöhässä ,mutta en ole ollut yhdynnässä kenenkään kanssa eli raskauden mahdollisuutta ei pitäisi olla. Ymmärrän että kuukautiset voivat olla epäsäännölliset iässäni? Mutta olivat jo tässä jonkin aikaa ihan säännölliset. Minulla on ollut myös n. 4 pvä sitten alavatsa kipuja mutta kuukautiset eivät ole vieläkään tulleet. Mistä voisi olla kyse?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.04.2015
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Olet oikeassa siinä, että varsinkin alkuun kuukautiset saattavat olla epäsäännölliset. Ne yleensä säännöllistyvät, kun hormonitoiminta tasaantuu. Tosin joillakin naisilla kuukautiset ovat epäsäännölliset koko heidän ikänsä.
Kuukautisten viivästymistä voi aiheuttaa monet asiat, kuten stressi, matkustaminen aikavyöhykkeeltä toiselle, rasittava liikunta, voimakas painonvaihtelu tai huono ruokavalio. Nuorilla tytöillä syyt on kuitenkin usein hormonaalisia, kuten se ettei ovulointi ole vielä säännöllistynyt.
Voit ihan rauhassa odotella kuukautisten alkamista. Sinun iässäsi ne saattavat joskus jäädä tulematta useamman kuukauden ajaksi. Jos asia huolettaa sinua, voit käydä juttelemassa siitä kouluterveydenhoitajalle.
Lisää tietoa kuukautisista löydät täältä:
http://www.decibel.fi/tietoa/keho/kuukautiset
Mukavaa kevättä sinulle,
Maria – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.