mistä apua kuukautisista johtuvaan aamupahoinvointiin
18.08.2014
Kuukautiseni alkoivat alkukesästä ja nyt on kolmet kuukautiset takana. Ongelmana on, että kärsin kuukautisten 2-3 ensimmäisenä päivänä erittäin pahasta aamupahoinvoinnista. Yleensä herään noin kello kolme aamuyöllä siihen että joudun juosta oksentamaan. Seuraavat 6-7 tuntia juoksen vessassa oksentamassa ja ripuloimassa. Pahoinvointi loppuu siinä kello 9-10 maissa. Loppupäivän yritän löytää hyvää asentoa jossa vatsakrampit helpottuvat. Kesälomalla se ei varsinaisesti ollut ongelma, mutta nyt koulujen alettua se tarkoittaa sitä että joudun joka kuukausi olemaan 2-3 päivää koulusta pois. Auttavatko jotkin lääkkeet tähän vaivaan vai mitä teen? neuvoton

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
21.08.2014
Hei,
Voi ymmärrän tuskasi, jotkut naiset voivat aina kuukautisten aikana todella pahoin eikä se tunnu ollenkaan reilulta. Hyvä uutinen on se että tätä ongelmaa voidaan ratkaista melko helposti.
Suosittelisin että varaisit ajan lääkäriin. Lääkäri voi kirjoittaa sinulle joko e-pillerit tai kipulääkkeet (jotka auttavat yleensä myös pahoinvointiin.) On melko tavallista että e-pillereitä aletaan syödä vaikka ei olisikaan vielä yhdynnässä, vaan ihan sen takia että kuukautisoireet helpottuvat niillä. Ja jos tosiaan voit näin huonosti joka kuukausi sinä tarvitset siihen ehdottomasti jotakin apua. E-pillereiden lisäksi on muutama eri reseptillä saatava särkylääke jotka auttavat koviin kuukautiskipuihin, ja samalla yleensä pahoinvointiin.
Ei siis muuta kun soitat vaan omalle terveysasemallesi ja varaat lääkäriajan, tai jos et itse halua soittaa niin ehkä äitisi tai kouluterkkarisi voisi auttaa.
Ystävällisin terveisin
Tessi