mitä tehdä?
28.07.2014
Taas sama juuh..oon kyselly ennenki menkoista ja nyt huolestuttaa..:(
Mun 3 menkat piti alkaa tänään ja ei oo vaan alkanu, (viime menkat alko 1 päivä aikasemmin) en kai oo liian lihava jos oon jtn.160cm ja painan noin 58-60kg, voiko johtuu lihavuudesta?
Oon ihan paniikissa ku luin yks kerta et jos menkat ei tuu normaaliin aikaan niin sit ne tulee vaa yks kaks, mulle nimittäin tuli kerran housuista läpi... :/
Mitä mä teen?
Tarviin apua!!!!!!!!!! juuh

Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
29.07.2014
Hei taas juuh!
Luimme aiemmat kysymyksesi muistuttaaksemme mieleen, mikä sinua on askarruttanut aiemmin. Kerrot nyt, että sinua huolettaa kuukautistesi alkaminen. Ehkä ne ovat alkaneet yön aikana? Mutta jos niitä ei vielä näy, ei sinun siltikään tarvitse olla huolissasi. Kuten mainitsimme jo aiemmissa vastauksissamme, on kuukautisten epäsäännöllisyys hyvin tavallista etenkin parin ensimmäisen vuoden aikana. Tästä ei tarvitse huolestua, sillä keho tarvitsee aikaa sopeutua uusiin hormonaalisiin muutoksiin.
Painosi on täysin normaali pituuteesi nähden, et ole lihava tai ylipainoinen. Kuukautistesi epäsäännöllisyys ei johdu painostasi, epäsäännöllisyys nyt vain sattuu olemaan tavallista kuukautisten alkutaipaleella.
Panikointi ei auta tilannetta millään tapaa, tilanteesi on täysin normaali. Kuukautisesi tulevat silloin kun niiden on määrä tulla, parhaiten valmistaudut tilanteeseen pitämällä sidettä mukanasi esim. käsi- ja koululaukussasi, jos vaikka menkkasi alkavat koulupäivän aikana. Harvemmin kuukautiset alkavat erittäin runsaalla vuodolla, mutta siteen pitäminen laukussa on hyvä idea, jos et satu olemaan kotona alkamisajankohtana.
Se, että vuoto on tullut housuista läpi, tarkoittaa yleensä sitä, että käyttämäsi suoja ei ole ollut tarpeeksi hyvin paikoillaan, se ei ole ollut tarpeeksi imukykyinen tai et ole vaihtanut sitä ajoissa. Muistathan vaihtaa siteen/tamponin n. 4 tunnin välein, riippuen vuodon määrästä. Näin vältät mahdollisimman pitkään tahrat housuissa ja vuodon "läpitulemisen". Käytä myös eri imukykyisiä suojia eri vaiheissa kuukautisiasi - jos käytät siteitä, on siivekkeet usein hyvä asia runsaan vuodon ajan. Tahrat housuissa ovat tietenkin valitettavia, mutta kaikki tytöt ovat joskus kokeneet samantapaisia hetkiä. Huolehtimalla suojan vaihdosta säännöllisesti, teet parhaasi tämän estämiseksi.
Sinulla ei siis ole syytä huoleen, odota nyt vain kuukatisiasi rauhassa. Ne tulevat kyllä.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (kätilöiden aiempiin vastauksiin perustuen)