Normaalit menkat?
11.04.2018
Mulla on ollu menkat jo yli kaks vuotta mutta ne ei ole vieläkään säännölliset ja yleensä niiden välissä on yli 32 päivää?? Niin ja onko se normaalia että vuotaa valkovuotoa aina menkkojen välissä? Evle99
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.04.2018
Hei ”Evle99”!
Kiitos viestistäsi. Kerrot, että sinulla on ollut menkat jo yli kaksi vuotta, mutta ne eivät ole vieläkään säännölliset ja menkkojesi välissä on yleensä yli 32 päivää. Mietit, ovatko menkkasi normaalit. Pohdit lisäksi, onko normaalia, että menkkojen välissä tulee valkovuotoa.
Hienoa, että otat selvää sinua mietityttävistä asioista. Kuukautiskierron pituus on aina yksilöllinen ja tavallisesti n. 23-35 päivää. Kierron pituus lasketaan kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään. Kuukautiset voivat kuitenkin olla varsin epäsäännölliset n. 2-3 vuoden ajan niiden alkamisesta. Vuoto voi olla välillä runsasta ja vuodot voivat joskus pitkittyä. Vuodot voivat tulla muutaman kuukauden välein ja kuukautiskierron pituus voi vaihdella. Tällaiset asiat siis ovat täysin normaaleja, vaikkakin voivat tuntua joskus harmillisilta. Lisää kuukautisista voit halutessasi lukea Väestöliiton nuorten sivuilta (www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset/).
Samoilta sivuilta löytyy myös tietoa valkovuodosta. On täysin normaalia, että menkkojen välissä tulee valkovuotoa – niin kuuluukin tulla. Valkovuoto esimerkiksi puhdistaa ja kosteuttaa emätintä sekä ehkäisee tulehduksia.
Jos kuukautiset vielä mietityttävät sinua tai epäsäännölliset kuukautiset haittaavat elämääsi, sinun kannattaa käydä juttelemassa asiasta koulusi terveydenhoitajan kanssa. Epäsäännöllisiin kuukautisiin apukeinona käytetään usein hormonaalisia ehkäisyvalmisteita, kuten e-pillereitä. Ne yleensä säännöllistävät vuodot ja niistä voi olla apua myös runsaisiin kuukautisiin sekä kuukautiskipuihin. Voisitte yhdessä terveydenhoitajan kanssa jutella, haluatko/kannattaako sinun aloittaa e-pillereiden käyttö.
Ihanaa kevättä sinulle! :)
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi