Nytkö?
22.10.2014
Mulla oli yks päivä aika paljo sellast ruskeaa alushousuissa. Sitte oli kaks päivåå ilma ja sit oli sellast punasta pikkuhousihin imeytynyttä ainetta nyt eilen ja tänään hieman ruskeaa alkoiko menkkani nyt? Askk
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
23.10.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. nuorisotiedottaja Liselott
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Kuvailusi perusteella sanoisin, että kyseessä voi hyvinkin olla kuukautisten alkaminen. Kuukautisten alkuvaiheessa vuoto on usein vähäistä ja ruskeaa, ennen kuin se jossain vaiheessa muuttuu runsaammaksi ja punaiseksi väriltään. Kuukautiset ovat alkuun myös epäsäännölliset. Vuodon määrä vaihtelee kuukausittain ja välillä voi olla kuukausia, jolloin vuoto jää kokonaan tulematta. Muutaman vuoden kuluessa kuukautiskierto yleensä säännöllistyy.
Kouluterveydenhoitajan kanssa juttelemalla saat varmuuden siihen, että vuoto liittyy alkaviin kuukautisiin.
Voit lukea lisää kuukautisista esim. näistä linkeistä:
www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset/
www.terve.fi/kuukautiset-tietopaketti
Mukavaa syksyä toivottaen,
Maria – Nuortenelämä.fi