Onko normaalia? Apua!!
28.05.2014
Moi onko normaalia? Menkat alkoivat mulla 15 päivää sitten ensimmäisen kerran. Eli nämä ovat siis ensimmäiset kuukautiseni. Kuukautiseni ovat kestäneet jo 15 päivää eikä ole loppumassa vaan vuoto vaan lisääntyy! Onko tämä normaalia? Tarvitsen kovasti apua Hämmentynyt

Nuorisotiedottajat Lena ja Sanna Vastaa
02.06.2014
Hei Hämmentynyt!
Anteeksi, että olet joutunut odottamaan vastausta viikonlopun yli - toivottavasti vuoto on jo helpottanut!
On tavallista, että kuukautiset ovat "ihmeelliset" alussa, joten kuvailemasi ei ole mitenkään epätavallista. Kuukautiset voivat esim. olla epäsäännölliset, vuotomäärä voi vaihdella ja kuukautiset voivat olla erilaiset eri kertoina. Ei siis ole mitenkään epätavallista, että tytöillä on epätavallisen pitkät kuukautiset joskus, mutta tämä ei kuitenkaan saa olla usein toistuvaa. Mikä tilanteesi on nyt? Jatkuuko vuoto yhä?
Siinä tapauksessa kyseessä voi olla kuukautisten alkamiseen liittyvä vuotohäiriö, jonka oireita on mm. juuri pitkittynyt vuoto. Jos vuoto on tähän mennessä lakannut, voit rauhassa odotella seuraavia kuukautisiasi ja tarkkailla niiden pituutta. Mutta jos vuoto yhä jatkuu ja jos myös seuraavat kuukautisesi ovat epätavallisen pitkät, kannattaa sinun ottaa yhteyttä terveyskeskukseen/ehkäisyneuvolaan/perheneuvolaan (äitisi voi ehkä hoitaa ajanvarauksen?), jossa he voivat tutkia, mistä pitkittynyt vuoto oikein johtuu. Vuotohäiriöitä hoidetaan usein hormonihoidolla muutaman kuukauden ajan - yleensä kuukautiset tasoittuvat iän ja ajan myötä.
Toivottavasti vuoto on siis jo helpottanut, mutta muussa tapauksessa kerro asiasta äidillesi ja hän voi varata sinulle ajan tutkimuksiin, jotta saat "vaivaan" helpotusta. Pidämme sinulle peukkuja!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna (kätilöiden aiempiin vastauksiin perustuen)
Terveyskirjaston sivut kuukautisten alkamiseen liittyvästä vuotohäiriöstä