oon ihan pihalla.....:'(
31.05.2014
Oon ihan pihalla....en oikeesti enää tajuu!!! Mun menkat alko 26.5 ja ei oo vielkään loppunu. Verta tulee joka päivä vaan enemmän ja enemmän!!! En tiiä mitä tehdä!!! (Äitille oon kyl sanonu) Mulla tulee joskus jopa verta pissanki mukana!!! Auttakaaa!!!! juuh

Nuorisotiedottajat Lena ja Sanna Vastaa
02.06.2014
Hei juuh!
Mikä tilanne on nyt? Tuleeko vuotoa vielä?
Kysymyksesi perusteella oletamme, että kysymyksessä on ensimmäiset kuukautisesi. Vuotosi on siis kertomasi perusteella jatkunut kuusi päivää. Tämä on täysin normaalia, eikä sinun tarvitse olla siitä huolissasi. Normaalin vuodon pituus on 2-8 päivää ja vuodon määrä voi vaihdella päivittäin paljonkin. Monilla naisilla/tytöillä on pientä tiputteluvuotoa myös pari päivää varsinaisten kuukautisten loputtua.
Erilaiset vuotohäiriöt, esim. tavallista pidemmät, epäsäännölliset tai erittäin runsaat kuukautiset ovat tavallisia kuukautisten alkamisen yhteydessä, joten tästä ei tarvitse olla huolissaan. Jos vuoto jatkuu useita viikkoja, kannattaa kääntyä terveyskeskuksen/ehkäisyneuvolan/perheneuvolan puoleen, jotta he voivat tutkia, mistä pitkittynyt vuoto johtuu. Mutta jos vuoto on jo lakannut tai jos se on vähenemässä, voit rauhassa odottaa seuraavia kuukautisiasi.
Hyvä, että olet kertonut sinua vaivaavasta asiasta äidillesi, silloin sinun on jatkossakin helpompi kertoa hänelle kuukautisiin liittyviä ja sinua askarruttavia asioita. Äitisi osaa varmasti myös neuvoa sinua ja antaa vinkkejä esim. käytännön asioissa, jotka liittyvät kuukautisiin. Jos vuoto siis jatkuu lähemmäksi kahta viikkoa tai jos seuraavatkin kuukautiset ovat epätavallisen pitkät, voit ehkä pyytää äitiäsi varaamaan ajan tutkimuksia varten, jotta pitkän vuodon syy saataisiin selville.
Vastasimme juuri samantapaiseen kysymykseen, lue kyseinen vastaus tästä.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna (kätilöiden aiempiin vastauksiin perustuen)