Oudot kuukautiset
09.05.2016
Hei! Eli siis itsetyydytin kerran ja aamulla pikkarini olivat veressä luulin, että kuukautiseni alkoivat silloin (vuoto kesti 2pv), mutta kohta on kulunut jo 6kk, eikä "kuukautiseni" ole vieläkään tullut toista kertaa, joten ajattelin, että olikohan ne kuukautiset vai puhkesikohan immenkalvoni silloin? Fia__
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
12.05.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Se puhkesiko immenkalvo itsetyydytyksesi aikana riippuu tietenkin siitä, miten sooloseksin toteutit. Eli mikäli hyväilit vain klitorista eikä penetraatiota tapahtunut (eli et työntänyt emättimeesi mitään) on erittäin epätodennäköistä, että immenkalvosi olisi puhjennut sooloseksin johdosta. Tällöin olisi tietenkin oletettava, että verenvuoto olisi ollut kuukautisvuotoa. Tietenkin olisi ollut lisäinformaationa hyvä tietää, millaista vuoto oli ja oliko sinulla esimerkiksi kipuja vuodon aikana.
Mikäli tämä vuoto oli ensimmäinen oletettu kuukautisvuoto, ei ole lainkaan epänormaalia, että seuraavat kuukautiset tulisivat useamman kuukauden kuluttua. Kuukautisten alku ja pari ensimmäistä vuotta voivat kuukautiset olla erittäinkin epäsäännölliset. Kuukautisten suhteen ei auta nyt kuin vain odottaa seuraavaa vuotoa, olettaen siis että mainitsemasi vuoto oli kuukautisvuotoa. Jos taas kyseessä olisi sooloseksin johdosta immenkalvon repeämä/puhkeaminen, olisit sen mahdollisesti tuntenut ehkä pienenä vihlaisuna, riippuen tietenkin kohdallasi immenkalvon paksuudesta ja siitä, miten paljon immenkalvo on emättimen aukkoa peittänyt. En valitettavasti voi varmuudella sinulle vastata, mitä vuoto oli.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.