Oudot kuukautiset huolestuttavat...
14.02.2016
Hej! Onko normalia että kuukautiset voivat kestää 9 päivää vai onko kyseessä jokin ns. oire/sairaus? Kuukautiseni ovat aika runsaita 4-6 päivää...
Minulla on myös välillä pieniä(ruskeita) vuotoja kuukautisten välillä, mistä tämä voi johtua ja pitäisikö käydä terkkarilla?
Kiitos vastauksesta!:)
14-tyttö

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.02.2016
Hei.
Se kuulostaa aivan normaalilta vaikka kuukautisesi kestävät kauemmin kuin suurimmalla osalla naisista. Ja vaikka kuukautisesi ovat runsaat se ei silti tarkoita että sinulla olisi mikään sairaus, toisaalta jos vuodat paljon voisi olla hyvä käydä terkkarilla tarkistamassa hemoglobiiniarvosi ettei se laske liian matalaksi. Jos hemoglobiini laskee liian matalaksi se voi johtaa esim. väsymykseen, voimattomuuteen ja kalpeuteen. Siinä tapauksessa terkkari voi suositella sinulle rautakuuria. Jos ei nyt, niin tulevaisuudessa voitte esim. miettiä e-pillereitä, sillä ne yleensä vähentävät vuotoja ja vuotopäivien määrää (sekä välivuotoja).
Suosittelen siis että kävisit puhumassa kouluterkkarisi kanssa asiasta, vaikka tällä hetkellä ei ole mitään varsinaista hätää.
Terveisin
Tessi