Pikkarit veressä
06.10.2015
Minulla on varmaan 5 pikkarit jotka ovat ihan veressä.En halua kysyä äidiltä.Mutta millai veri lähtee pikkareista ja millai pesen ne/vai voiko pestä...(on varmaan ollu 2 viikko yhes pussis) WoopWoop
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
12.10.2015
Hei ja kiitos viestistäsi.
Parhaiten veritahrat lähtevät pois vaatteista aina tuoreeltaan.
Koska veri on ehtinyt nyt jo kuivumaan, niin tekstiilit kannattaa ensin liottaa yön yli haaleassa vedessä, johon on liuotettu pyykinpesuainetta. Huomioi, että veden tulee olla haaleaa, liian lämmintä vettä käyttäessä veri tarttuu tiukemmin kiinni tekstiilii. Sen jälkeen tahriintuneet tekstiilit pestään hoito-ohjeen mukaisesti. Vaaleat tekstiilit saattavat vaatia valkaisua ennen kuin veritahrat lähtevät irti tekstiileistä. Jos veritahrat eivät siis lähde irti liotuksen ja normaalin pesun jälkeen voit siis valkaista ne, esimerkiksi kloriittia sisältävällä valkaisuaineella. Huomioi kuitenkin klooripohjaiset puhdistusaineet eivät sovellu kaikille tekstiileille. Klooripohjaisten puhdistusaineiden käsittelyssä on myös oltava erittäin varovainen ja noudatettava mainittuja suojamääräyksiä.
Tässä vielä muutamia linkkejä joiden kautta löydät puhdistusohjeita veritahroille:
http://www.siivous.info/tahranpoisto-opas/veritahrat-poisto
http://www.martat.fi/kodinhoito/tahranpoisto/tekstiilit/
terveisin,
Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.