Ruskea vuoto emättimestä
05.06.2016
Hei!
Minulla on siis tullut nyt jo noin viikon ajan emättimestä ruskeaa vuotoa. Kuukautiset minulla ovat alkaneet noin 2 vuotta sitten ja ne ovat aina olleet hyvin epäsäännölliset. Usein niiden välillä on yli 4 tai jopa 5 viikkoa. Viime kuukautisistani on nyt kulunut ehkä hieman yli 2 viikkoa. Minulla ei ole ollut nyt myöskään kuukautisia ennen olevia oireita, kuten rintojen paisumista, niinkuin yleensä. En siis itse usko näiden olevan kuukautiset, sillä vuoto on kestänyt jo niin kauan ja sitä ei tule kovin paljoa ja lisäksi se on ruskeaa. Voiko vuoto johtua esim. tulehduksesta? DM

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
08.06.2016
Heippa.
Ei aina ole ihan helppoa tietää mistä välivuodot johtuvat. Yleensä mitään tarkkaa syytä ei edes löydy, vaan ne saattavat johtua jostain pienestä hormonaalisesta epätasapainosta. Kuten itse kirjoitat niin kuukautisesi ovat epäsäännölliset, joten ei ollenkaan ole kaukaa haettua että kyseessä olisi ihan "tavallinen" välivuoto. Joka ei siis sinänsä tarkoita että mikään olisi viallaan.
Jos vuoto haisee pahalle, tai sinulla on muita oireita (kipua, kutinaa) niin kyseessä voi olla tulehdus tai sukupuolitauti. Jos tiedät että olet harrastanut suojaamatonta yhdyntää niin sinun kannattaisi käydä testeissä. (Ja muutenkin käydä lääkärissä JOS vuoto haisee ja epäilet tulehdusta.) Sukupuolitaudit voivat johtaa ikäviin seurauksiin ellei niitä hoideta asianmukaisesti. Jos siis epäilet tulehdusta tai sukupuolitautia niin soita kotikuntasi ehkäisyneuvolaan niin he auttavat sinua. Ikäsi perusteella käynti on maksuton.
Mutta jos vuotoon ei liity muita oireita. Ei kirvelya, kutinaa tai kuumotusta, eikä sinulla ole aihetta epäillä sukupuolitautia niin ei todennäköisesti ole mitään syytä huoleen. Seuraa tilannetta, ja todennäköisesti vuoto loppuu viimeistään kun kuukautiset alkavat, eikä välttämättä tule uudestaan. Jos välivuotoa rupee esiintymään useammin niin voisit harkita esim. e-pillereitä, jolloin ne yleensä poistuvat kokonaan. Mutta pelkästään sen perusteella että sinulla on tällä hetkellä välivuotoa ei tarkoita sitä että sitä tulisi jatkossa, se saattaa olla vaan tilapäistä.
Seuraat vaan tilannetta ja tarvittaessa soitat ehkäisyneuvolaan.
Haleja
Tessi