Sattuu
27.05.2016
Hei! Olen noin yhdeksän kuukautta sitten aloittanut e-pillereiden syönnin. En tiedä onko sillä ollut vaikitusta, mutta nykyään peräsuolessa tuntuu järkyttävä kipu aina kuukautisten aikaan. Se ei tunnu jatkuvasti, vaan välillä melkein supistelumaisesti. Istuminen alas ja ylös sattuu.
Mitä pitäisi tehdä ja mistä tämä voi johtua? Kukkis

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.05.2016
Hei,
Se että kipua tuntuu myös peräsuolessa kuukautisten aikana ei ole kovin epätavallista. Joillakin se saattaa johtua siitä että on taaksepäin kallistunut kohtu, joten kohdun supistukset tuntuvat myös suolessa. (Noin 30% naisista on taaksepäin kallistunut kohtu). Voit kysyä asiasta seuraavan kerran kun käyt gynekologilla. "ongelma" on kuitenkin sen verran tavallinen että siitä ei tarvitse millään tavalla hävetä, vaan puhu asiasta ihan avoimesti kätilösi/lääkärisi kanssa.
Tämä ongelma tuntuu myös olevan yleisempi naisilla joilla on endometrioosi. Joten jos sinulla on muutenkin kovin kivuliaat kuukautiset sinun kannattaisi ehkä käydä uudestaan gynekologilla jolloin hän voi ottaa tähän kantaa. Endometrioosi tarkoittaa siis sitä että samantyyppistä limakavoa kuin kohdussa on esiintyy myös muualla kehossa, esimerkiksi peräsuolessa. Tällöin myös nämä limakalvot turpoavat kierron aikana, ja mahdollisesti vuotavat verta kuukautisten aikana, vähän riippuen siitä missä ne esiintyy.
Eli kyseessä ei siis ole mikään "vika" vaikka kuukautisesi tuntuvat myös peräsuolessa. Se on ihan normaalia. Mutta riippuen siitä kuinka kovia kipuja sinulla on sinun kannattaisi ehkä keskustella asiasta kätilösi kanssa. Tarvittaessa saat tehokkaammat särkylääkkeet, ja pahimmassa tapauksessa endometrioosia voidaan leikata (mutte se ei kuitenkaan ole kovin tavallista, joten älä murehdi). Saattaa siis olla että koko juttu in ihan normia, jolloin ei tarvitse tehdä yhtään mitään, ja JOS olisi niin että sinulla on endometrioosi tai vastaavaa niin saat paremmat särkylääkkeet ja asian tutkittua.
Seuraa asiaa hetken, ja soita tarvittaessa kotikuntasi ehkäisyneuvolaan.
Haleja
Tessi