ulkopuolinen olo
27.10.2016
Hei!
Oon täyttänyt alkukesästä 13 ja mulla ei oo vielä alkanu menkat. En oo ollu huolissani ennen mut nyt kun oon seiskalla ja koko ajan joku tytöistä valittaa mahakipua menkkojen takia,ni on vähän ulkopuolinen olo. Mun rinnatkaan ei oo alkanu vielä kasvaan ja oon ainut jolla ei oo kunnon rintsikoita. Milloin menkat yleensä alkaa ja millon pitää olla huolissaan jo ne ei oo alkanu?
Kiitos jo etukäteen vastauksesta HUOLESTUNUT
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
07.11.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Menkat alkavat yleensä suomalaisella tytöllä normaalisti 10–16-vuotiaana ja keskimäärin 12–13 vuoden iässä. Alkamisikää selittävät perimä, mutta siihen vaikuttavat myös ravinto ja liikunta. (Lähteet: terveyskirjasto.fi, Väestöliitto) Vinkkinä sinulle niin voisit kysellä äidiltäsi koska hänen kuukautisensa alkoivat koska monesti perimällä on merkitystä. Jos kuukautisesi eivät ole alkaneet kun täytät 15-16 vuotta niin sinun kannattaa kääntyä terveydenhuollon ammattilaisen puoleen. Voit myös nyt jo käydä keskustelemassa asiasta vaikkapa koulusi terveydenhoitajan hän osaa varmasti neuvoa sinua !
Mukavaa syksyä sinulle!
Nuorisotiedottaja / TiinaP /reimari.info
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.