Usein ilmeentynyt välivuoto
12.08.2016
Hei, minua mietityttää outo verinen/ruskea melko niukka välivuoto, jota on esiintynyt jo kolmessa peräkkäisessä kierrossa. Se alkaa aina suurin piirtein kierron puolessa välissä ja kestää menkkoihin asti. Menkat ilmaantuvat kuitenkin normaalisti, mutta hieman niukempina. Kolmessa kierrossa tämä sama vuoto on ilmaantunut samoihin aikoihin eikä muita merkkejä tulehduksista tai muista ole mikä voisi olla vialla?(stressiäkään ei ole suuremmin ollut...) Tyttö15
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
19.08.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Joskus välivuodot ovat merkki jostakin yleissairaudesta, esimerkiksi kilpirauhasen toimintahäiriöstä, tai ylimääräisiä vuotoja voi aiheuttaa huonossa tasapainossa oleva sairaus, kuten diabetes tai munuaisten tai maksan vajaatoiminta. Lisäksi ehkäisypilleteihin niin minipillereihin kuin yhdistelmäpillereihinkin saattaa liittyä vuotohäiriöitä.
Välivuodot voivat esiintyä normaalien kuukautisten välissä, esimerkiksi kuukautiskierron puolivälissä. Tällöin kyseessä on ns. ovulaatiovuoto, joka on niukka, päivän pari kestävä vuoto. Se on vaaraton eikä vaadi hoitoa.
Mikäli kuukautiskierron pituus vaihtelee runsaasti tai on selvästi pitkittynyt (yli 35 vrk), taustalta löytyy usein hormonaalinen syy. Munasolun irtoamattomuus on toiminnallisen vuotohäiriön tavallisin syy. Silloin tyypillistä ovat niukat tiputteluvuodot lyhyiden kiertojen jälkeen ja kauan kestävät, runsaat vuodot pitkien kiertojen jälkeen. Ylimääräisen vuodon ollessa uusi oire ja sen toistuessa useammassa kierrossa, on syytä käydä gynekologisessa tutkimuksessa. Kuukautishistoria on tärkeä. Usean kuukauden ajalta kannattaa kirjata kalenteriin kuukautisvuodon alkamisajankohta, vuodon kesto ja ylimääräisten vuotojen esiintyminen sekä määrä. Näiden tietojen perusteella lääkäri suunnittelee mahdollisesti tarvittavat tutkimukset.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.