Vihaan menkkoja
23.06.2016
Mooi! Oon ensiviikolla lähdössä serkkujen kanssa kylpylään ja mulla on just silloin menkat. Käytän siis pelkästään siteitä eikä siteessä voi varmaan uida joten en nyt sitten tiedä mitä teen!

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
28.06.2016
Hei.
Olet aivan oikeassa siinä että siteen kanssa ei voi uida. Side ainoastaan turpoaisi vedestä, ja todennäköisesti irtoaisi uimapuvustasi. Suosittelen että kokeilisit tamponia. Vaikka et ole sitä aikaisemmin tehnyt se ei tarkoita sitä ettet voisi sitä kokeilla. Kuukuppi olisi toinen vaihtoehto, mutta sen tilaaminen saattaa kestää muutaman päivän jos sen ostaa netistä.
Käy siis ostamassa tamponi paketin. Suosittelen attä aloittaisit pienimmästä päästä, eli mini-kokoisilla. Joskus voi olla vähän haasteellista saada tamponi paikoilleen ensimmäisellä kerralla, mutta harjoitus tekee mestarin eikä se välttämättä ole kaikilla niin vaikeaa. Kokeile ensin vaikka sormella mihin tamponin pitäisi mennä, ja sen jälkeen koitat laittaa sen sisään. Ota vain oikein rennosti äläkä jännitä. Voit kokeilla asettaa toisen jalkasi vessapöntön päälle tai istua kyykky-asennossa niin asetus sujuu helpommin. Jos asettaminen tuntuu ikävältä voit laittaa hieman vaseliinia tamponin päälle niin se liukuu helpommin sisään.
Jos tamponi on oikeassa paikassa se ei yleensä tunnu kun liikut, mutta toisaalta alussa pelkkä tieto siitä että se on siellä saattaa aiheuttaa sitä että ajattelee asiaa koko ajan. Sen ei pitäisi kuitenkaan sattua.
Kun olet uinut valmiiksi voit ottaa sen pois. Mikäli tamponi on ollut vain hetken sisällä eikä ole vielä imenyt itseensä niin paljon verta sen poisvetäminen saattaa sattua, mutta jos se on "täynnä" se tulee useimmiten aika helposti pois.
Eli nyt ei muuta kuin kauppaan siitä, ja sen jälkeen olet valmis menemään kylpylään! Onnea matkaan!
Terveisin
Tessi