virtsaaminen kuukautisten aikana
21.11.2013
Onko normaalia virtsata usein kuukautisten aikana? Esimerkiksi 2-3 tunnin välein? Kuukautiskierto alkoi kaksi päivää sitten ja olen noin neljän päivän ajan käynyt useammin virtsaamassa. apua!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
22.11.2013
Hei apua!
Mielestämme 2-3 tunnin virtsaamisväli ei kuullosta lainkaan liian tiehältä? Jos se sinusta tuntuu siltä, et välttämättä juo tarpeeksi silloin, kun sinulla ei ole kuukautisia.
Yksinkertaisin syy lisääntyneeseen virtsaamistarpeeseen on yleensä se, että olet nauttinut enemmän nesteitä. Jos et kuitenkaan ole juonut huomattavasti enemmän on kyse luultavasti siitä, että kuukautisten aikana keho kerää tavallista enemmän nesteitä ja nesteiden poistuminen (mm. kuukautisveren mukana) lisää siis virtsaamistarvetta. Kuukautiset lisäävät myös lantionseudun verenkiertoa, joten myös se voi lisätä "hätää".
Myös sillä, mitä kuukautissuojaa käytät, voi olla vaikutus virtsaamistarpeeseen. Jos käytät esim. kuukuppia tai tamponia, jotka siis viedään emättimeen, voivat ne osaltaan painaa hieman virtsarakkoa ja lisätä virtsaamisen tarvetta.
Tämä on kuitenkin täysin normaalia, joten ei syytä huoleen!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott