Menkat ihan sekaisin!!!!
21.01.2018
Hei, ole huolissani tiputteluvuodoista ja aivan sekaisin menneistä menkoista.
Täällä siis 16-vuotias tyttö, jolla aikaisemmin ollut melko säännölliset kuulautiset.(alkoivat 11-vuotiaana.)
Viime kierrossa menkat ovat olleet aivan sekaisin. Ensin kierron puolivälissä ilmeni veristä/rusehtavaa tiputteluvuotoa noin viikon, jonka jälkeen vuoto runsastui kuukautisten ajankohdan lähellä hieman, mutta oli silti paljon niukempaa kuin normaalisti vuotoni on. Tämän jälkeen verinen vuoto loppui kuin seinään ja alkoi runsas ”vetinen/laimea” valkovuoto.(koostumus kuitenkin tasainen, eikä haju ollut erikoinen.) Valkovuotoa kesti parisen päivää runsaana.
Nyt äskettäin treenasin ja huomasin urheilun jälkeen, että valkovuodon seassa oli inasen verta.(todella vähän ja vaalean punaista.)
Mistä tämä johtuu???? Menkat ihan sekaisin siis ja tiputtelu vuotoja sielä täällä.
En ole ollut sukupuoliyhteydessä, joten tautien mahdollisuus nolla ja kohdun tulehduksiin viittaavia oireita ei ole ollut muuta kuin tiputtelut.
Yksi mitä mietin on kuitenkin se, että olen alkanut urheilla enemmän kuin ”ennen” nyt jouloman ajasta tänne Tamminkuun loppuun.
Ennen en liikkunut oikeasti miltei yhtään ja nyt treenaan n. 3-(4) kertaa viikossa about 30-45min.
Olen 163cm ja joulua ennen painoin 68kg ja nyt n.64.5kg. Voiko näin pieni painon muutos/elämäntapa muutos vaikuttaa menkkoihin ne täysin sekottavasti???
Kiitos avusta jo etukäteen!!!
Tyttö16
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.01.2018
Hei!
Kiitos kysymyksestä. Yksiselitteistä vastausta ei varmuudella voi antaa. On täysin mahdollista, että lisääntynyt liikunta vaikuttaisi kuukautisiin. On kuitenkin muistettava, että kuukautisiin vaikuttaa kehon hormonitoiminta. Ja muutoinkin, ihminen on kokonaisuus. Ei voida tarkastella vain yhtä osaa huomioimatta muuta. Toki on mahdollista, että verestävä vuoto olisi peräisin limakalvoilta, eikä kyseessä näin ollen olisi mikään vakava asia. Itse poissuljit seksitautien mahdollisuuden. Mikäli oireilu jatkuu, suosittelisin hakeutumaan lääkärin vastaanotolle, jolloin tiputeluvuodon syytä voidaan paremmin selvitellä.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.