Menkat pois
28.08.2017
Kuinka hoikka/laiha pitäs olla ett menkat lähtis pois jos oon 167cm ja 46kg ja 14 vuotta? En siis sillä että laihuttaisin mutt kiinnostaa tietää. Joo...
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
04.09.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Kysymyksesi on hieman problemaattinen, koska kuukautisten alkamiseen vaikuttaa kuitenkin moni asia, ei pelkästään paino. Painon lisäksi myös perimä ja kehon hormonituotanto vaikuttaa kuukautisten alkuun. Tiedossa kuitenkin on, että tytöillä on oltava tietty määrä rasvaa kehossaan, jotta kuukautiset alkavat. Joissakin tutkimuksissa on mainittu, että tytön tulisi painaa vähintään 47 kg, että kuukautiset alkavat, mutta näissä on kuitenkin aina yksilöllisiä eroja, jotka tulee ottaa huomioon. Mainitsemistasi mitoista voidaan karkeasti päätellä, että olet kovin hoikka, eikä tietenkään terveydellisistä syistä olisi toivottavaa, että painosi ainakaan laskisi. Kuitenkaan tarkempaan analyysiin kasvustasi tai painosi kehityksestä ei voi tehdä, koska aiempia kasvutietojasi ei ole käytettävissä, eikä liioin ole mahdollista tehdä tarkempaa anamneesiakaan haastattelemalla. Ei pelkästään sen vuoksi, että painonlaskun myötä kuukautiset saattaisivat jäädä pois, vaan jokapäiväisessä arjessa jaksamisen kannalta on tärkeää syödä riittävästi, jotta saa tarvitsemansa energiamäärän päivittäin ja ravinnon myötä kehon tarvitsemia rakennusaineita.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.