Menkat vähä epäilyttää?
26.07.2018
Hei mulla ois pari kysymystä!
Ensinnäkin mulla oli ekat menkat 2kk sit ja ne vuos vaa kaks yötä ja mulla on lisääntyny nyt valkovuoto aika paljon ja sen lisäks se on muuttunu läpinäkyväks ja vetisemmäks ja siis ei oo tullu ku noi ekat menkat vatsakipuja on ollu välillä et onks normii ja ennustaaks toi menkkojen tuloa pian?
Ja ku luin jostai et menkkoja ennen valkovuoto loppuis mut mul on vaa tullu enemmän sitä ja ku onks normaali et mul vuotais seuraavan kerran vaikka vasta 4kk päästä? Ja oon siis 14 ja mun äitillä alko menkat joko 13v kesällä tai sillo kesällä ku se täytti 15.
Kiitos jo etukäteen vastauksesta! Venla14
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.07.2018
Hei Venla14 ja kiitos viestistäsi!
Kerrot, että sinulla on alkanut menkat 2kk sitten ja vuoto kesti vain kaksi yötä. Valkovuotosi on lisääntynyt ja muuttunut vetisemmäksi ja läpinäkyväksi ja asia mietityttää sinua. Sinulla on myös ollut vatsakipuja ja mietit, onko se normaalia ja ennustaako se menkkojen tuloa. Mietit, olisiko normaalia, jos seuraavat menkkasi tulisivat seuraavan kerran esim. vasta 4kk päästä.
Monet ikäisesi miettivät samanlaisia asioita kuin sinä. Alkuvaiheessa, 2-3 vuoden ajan, menkat ovat yleensä epäsäännöllisiä ja vuodot voivat tulla muutaman kuukauden välein. On siis ihan normaalia, että menkat eivät tule säännöllisesti. Voi toki tuntua turhauttavalta, kun ei oikein tiedä, milloin menkat tulevat seuraavan kerran. Vuodon kesto ja määräkin voi vaihdella. Menkat ovat hyvin yksilölliset: esim. toisilla on hyvin runsaat menkat ja toisilla taas niukat.
Tässä Väestöliiton nuorten sivuilta poimittua tietoa menkkakivuista: Menkkakivut voivat tuntua isolla alueella, aina alavatsasta, selkään, nivusiin, jopa reisiin saakka. Lisäksi samaan aikaan voi esiintyä mahaoireita, ripulia, ilmavaivoja, jopa oksentelua. Päänsärkykin voi liittyä menkkoihin.
Menkkakivut ilmenevät yleensä 1-2 vrk vuodon alkamisesta, joten vatsakipusi voivat hyvin johtua jostain muustakin kuin menkoista. Joillakin menkkakivut voivat alkaa päivän pari ennen vuotoa. Menkkakivut ovat kovin yksilöllisiä, joillakin ne ovat lievempiä, joillakin taas kivuliaampia.
Valkovuotosi kuulostaa normaalilta. Emättimessä kuuluukin olla aina valkovuotoa. Se puhdistaa ja kosteuttaa emätintä sekä ehkäisee happamuutensa ansiosta tulehduksia. Valkovuodon määrä vaihtelee menkkakierron vaiheen mukaan. Joillakin valkovuodon määrä lisääntyy munasolun irtoamisen eli ovulaation aikaan (eli yleensä puolessa välissä menkkakiertoa).
Voit lukea lisää kuukautisista ja valkovuodosta Väestöliiton nuorten sivuilta.
Jos menkat mietityttävät sinua jatkossakin, voit jutella asiasta esim. kouluterveydenhoitajan kanssa. Hän on terveydenhuollon ammattilainen, jonka kanssa voi keskustella terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista. Lisäksi, jos vatsakipusi yhä jatkuvat, voit siinäkin tapauksessa olla yhteydessä kouluterkkariin tai varata ajan paikkakuntasi terveysasemalta terveydenhoitajan/lääkärin vastaanotolle.
Mukavaa loppukesää sinulle! :)
Terkuin, Riina – Nuortenelämä.fi